Hausdalshorga 784 moh.

Utsikt fra Horgahalsen opp til Hausdalshorga 784 moh. med Dyrdalsvatnet ned t.h.

Om turen:

• Type tur: Fjelltur/Topptur/Fottur/Rundtur

• Lengde totalt: 13,5 km

• Tid totalt: 3,5 time

• Stigning: 785 meter

• Gradering: Rød - Krevende

• Turdato: 05.06.2022

• Turstart, stopp og parkering: Turparkering ved Osavatnet 310 moh., Arna, Bergen

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket/Norgeskart

Vårt rutevalg - Garmin Connect - ©Copyright Garmin - Google

Tilkomst:
Det er Pinsedag og værmeldingen sier lettskyet pent vær. Vi kjører Hardangervegen til Espeland og tar av på Unnelandsvegen, og etter et par kilometer tar vi oppover Gullfjellsvegen til Osavatnet. Her er en stor og fin parkeringsplass som er et sentralt startpunkt for fjellturer i fjellmassivet Gullfjellet. Vårt turmål for dagen er en rundtur via Redningshytten til Hausdalshorga 784 moh. og med retur via Austefjellet 808 moh.

Turbeskrivelse:
Fra Osavatnet går vi opp den flotte anleggsveien til Svartavatnet, og etter ca en kilometer går vi til høyre over broen nedenfor den store demningen. Vi følger veien videre opp til den sørlige enden av Svartavatnet, der stien til Redningshytten starter. Stien går i et nydelig terreng med gress- og lyngbakke og en vakker liten bekk med spennende og flotte steinbroer. De fire broene er merket med “De tre bukkene Bruse og trollet”, og er godt egnet for alle store og små fjellvenner som vil dramatisere eventyret.

Broen over elven fra Svartavatnet-dammen, Bergen sin største og viktigste ferskvannsressurs

Idyllisk ved Svartavatnet

Nydelig terreng og fire flotte steinbroer på stien opp til Redingshytten

Trollet venter på den store bukken Bruse

Redningshytten en kjær rasteplass - alltid åpen for alle

Etter et kort stopp og fin prat med andre fjellvenner på Redningshytten, går vi oppover på tydelig sti i sørvestlig retning mot Austefjellet. Den fine stien følger varderekken oppover i et lettgått høyfjellsterreng og like ved Varde 78 skiller vi lag med stien og går til venstre i sørlig retning, på en fast og god snøfonn.  Snøfonnen ligger i en liten bekkedal som først går lett oppover og deretter lett nedover og etter ca 500 meter møter vi stien fra Austefjellet til Hausdalshorga.

Snøfonna fra Varde 78

Snøfonna nedover Grovene mot stien ned Horgahalsen med Rosendalsalpene og Tyssnes i bakgrunnen

Den gode myke stien fører oss i sørøstlig retning mot Horgahalsen med nydelig utsikt til Hausdalshorga, Sveningen (Svinningen), Hausdalen, Søre Gullfjellstoppen, Bontveit, Dyrdalsvatnet, Austebotn og Livarden. Horgahalsen med den vakre, bratte og karakteristiske eggen, med sin spektakulære utsikt hele veien opp til Hausdalshorga, er en stor opplevelse å gå i den fine dagen.

Vakre Hausdalshorga i sikte

Fantastiske Horgahalsen og Hausdalshorga

Utsikt til Hausdalsåsen og Søre Gullfjellstoppen fra stien på Horgahalsen

Oppe på det store flate topp-platået på Hausdalshorga får vi storfin utsikt i alle himmelretninger. Vi raster lenge ved toppvarden og nyter god niste og utsikten.

Utsikt fra det høyeste punktet på Hausdalshorga 784 moh. ned til toppvarden og vestover i havet

Toppvarden på Hausdalshorga 773 moh.

Fra Hausdalshorga sitt trigonometriske punkt mot Bontveit, Fanafjorden og Raunefjorden

Etter den gode rasten på Hausdalshorga følger vi først samme rute som vi kom, men i Grovene går vi oppover på tydelig sti i nordvestlig og litt senere i nordlig retning til Varde 80, som står på toppen av Austefjellet 808 moh.

Utsikt fra Horgahalsen mot Austefjellet t.v. med Gullfjellstoppen bakerst t.h.

Fra Horgahalsen mot Dyrdalsvatnet med Livarden t.v. og Vierrinden opp til Slettegga t.h.

Nydelig i Gullfjellet i dag

Utsikt fra Horgahalsen over Hausdalsåsen til Svinningen

Fjellvenner tar farvel med Hausdalshorga for i dag

Flott tjern på Austefjellet med utsikt til Folgefonna

Varde 80 på toppen av Austefjellet 808 moh. med Søre Gullfjellstoppen bak

Fra Austefjellet følger vi stien og Varderekken i nordvestlig retning ned til Rundehaugen og videre ned til stiskille Slettegga/Osavatnet. Derfra går vi på sti i nordlig retning ned til pakeringsplassen ved Osavatnet.

Utsikt fra stien og Varderekken ned til Rundehaugen med Skåldalsfjellet i bakgrunnen

Stiskille - Slettegga til venstre og Osavatnet til høyre

Stiutsikt mot Kurlatjørna, Kurlakampen og Kurlarinden, med Svartavatnet og Gullfjellstoppen i bakgrunnen

Osavatnet med Minnedalen mellom Skåldalsfjellet og Herlandsfjellet

Mange takk for en nydelig rundtur i fjellmassivet Gullfjellet, fra Osavatnet til Redninghytten, og videre via spektakulære Horgahalsen til vakre Hausdalshorga med retur via Austefjellet. Hele turen går vi med storfin utsikt i kanskje det vakreste turområdet i Bergen og omegn!