Utegardsnipa 770 moh.

Utsikt fra Utegardsnipa 770 moh. mot nabotoppen Bruviknipa 822 moh.

Nydelig utsikt fra Utegardsnipa mot Bruvik, Ulvsnesøy (Olsnesøyna), Olsneset og Vaksdal

Spektakulære Utegardsnipa t.v. og Bruviknipa t.h. sett fra Hananipa tidligere i høst

Om turen:

• Type tur: Topptur/Fjelltur/Fottur

• Lengde totalt: 10 km

• Tid totalt: 4 timer

• Stigning: 770 meter

• Gradering: Rød - Krevende

• Turdato: 24.10.2023

• Turstart, stopp og parkering: Fra Bruviksvegen på Skaftå, Osterøy, parkerte på veiskulder 46 moh.

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket/Norgeskart

Kartutsnitt med vårt rutevalg i Garmin Connect - ©Copyright Garmin - Google

Tilkomst:

Det er en fin høstdag i slutten av oktober og vi kjører E16 fra Indre Arna til Herland og krysser Sørfjorden på Osterøybrua. Like over broen tar vi til høyre mot Bruvik på Bruviksvegen og følger den inn til Skaftå, og parkerer på høyre side av veien som her er ekstra bred (plass til 3 biler). Dagens turmål er å gå opp til den flotte utsiktstoppen Utegardsnipa 770 moh., høyt over Sørfjorden.

Turbeskrivelse:

Fra bilen går vi 50-60 meter innover veien til turskiltet merket Brøknipa, før vi tar til venstre oppover traktorveien i Skaftådalen. Turen til Utegardsnipa er ikke DNT-skiltet, men noen private skilt er satt opp ved viktige stiskiller, og disse er beskrevet i denne turbeskrivelsen.

Etter noen hundre meter oppover på traktorveien ser vi tydelige spor etter det nedlagte kalksteinbruddet, spor i form av store og dype dagbruddgroper med stupbratte sider, en gammel dampmotor og tipphauger på begge sider av traktorveien. En spennende historisk start på turen oppover Skaftådalen. Aktiviteten med å ta ut kalkstein og marmor startet i 1860 og kalkverket var i full drift til 1. juli 1961. Store mengder kalkstein ble skipet fra Skaftå Kalksteinbrudd til karbidfabrikken i Odda og senere Odda Smelteverk AS. I perioden 1908-1937 ble det tatt ut 1.300.000 tonn kalkstein fra kalksteinbruddet.
Kilde: Vaksdal Historielag

Turstart fra Bruviksvegen på Skaftå ved Sørfjorden

Bolinder dampmotor som ble benyttet ved Skaftå Kalksteinbrudd

Kraftige svinghjul på “Bolinderen”

Video fra et av de store og dype dagbruddene på nedlagte Skaftå Kalksteinbrudd:

Etter ca en kilometer oppover Skaftådalen er vi forbi kalsteinbruddene og traktorveien fortsetter bratt oppover på venstre siden av Buldrå gjennom storvokst granskog. Der taubanen til Hovden starter er det slutt på traktorveien og vi fortsetter på god sti et par hundre meter videre til et skilt merket Stokksethveien ved stiskille Stølane/Vindegga og Hovden/Utegardsnipa. Fra skiltet går vi til høyre og krysser Buldrå på bro og fortsetter først i østlig retning og senere mot sør, rundt stølen Hovden, og videre slakt innover Skrubbedalen, forbi den delvis sammenraste hytten på Heklandsseter. Et par hundre meter forbi Heklandsseter er vi oppe ved et skilt merket Dalaleitet ved stiskille Utegardsnipa og Nåve/Haugane. Fra skiltet Dalaleite ser vi den markerte ryggen opp til Utegardsnipa og vi går til venstre i østlig retning og deretter i nord/nordøstlig retning, bratt oppover fjellryggen til Utegardsnipa.

Fra den gode og bratte traktorveien oppover Skaftådalen

Fra traktorveien fortsetter vi på god sti oppover Skaftådalen mot Stølane

Fra stiskille Stølane/Vindegga og Hovden/Utegardsnipa med Utegardsnipa i bakgrunnen

Utsikt fra stien ved Hovden mot Stølane med f.h. fjellryggen fra Vindegga til Varden og Gallnanipa

Stiskille på Dalaleitet der vi følger stien mot venstre direkte oppover mot Utegardsnipa

Utsikt til Utegardsnipa fra stiskille på Dalaleitet

Terrenget oppover fra Dalaleitet er myk gressbakke og vi går gjennom et fint område med einerbusker og flott bjørkeskog. Det myke terrenget fortsetter også over tregrensen og helt opp til toppen av Utegardsnipa. Utsikten oppover hele fjellryggen blir stadig flottere dess høyere vi kommer.

Nydelig utsikt til Bruvik, Sørfjorden og Vaksdal fra stien opp til Utegardsnipa

Spektakulær utsikt mot Bruvik, Neset, Kløvvika, Olsneset, Ulvsnesøy med Vaksdal og Bogo på andre siden av Sørfjorden

Utsikt fra stien opp til Utegardsnipa og Bruviknipa

Utsikt nedover fjellryggen fra Utegardsnipa til Dalaleitet, Sørfjorden, Vik, Vikaneset og Stokkaneset med Gullfjellene bakerst

På topp-platået av Utegardsnipa 770 moh. får vi en fantastisk utsikt i alle himmelretninger! Vi finner en fin rasteplass i solen og nyter utsikten og god niste i det fine høstværet.

Utsikt fra Utegardsnipa 770 moh. mot Bruvik, Sørfjorden og Vaksdal

Spektakulær utsikt fra Utegardsnipa ned til Midtre Bruvik og Sørfjorden

Fugleperspektiv fra Utegardsnipa ned til Midtre Bruvik ved Sørfjorden

Utsikt fra Utegardsnipa over Vindegga og Storavatnet mot Valestrandsfossen, over Sørfjorden til Haukås, Hylkje, Steinestø og Veten

Toppen av Utegardsnipa 770 moh. mot nabotoppen Bruviknipa

Ned igjen fra toppen følger vi samme sti og rute til Skaftå.

Mange takk for en storflott topptur til Utegardsnipa 770 moh. fra Skaftå på Osterøy. Fjellturen går bratt oppover Skaftådalen med spennende historiske spor etter Skaftå Kalksteinsbrudd og tidligere stølsliv. Utsikten fra stien oppover fjellryggen og fra toppen av Utegardsnipa er strålende flott i alle himmelretninger og spektakulær ned til Sørfjorden, Bruvik, Vaksdal og Trengereid!

Andre fine fjellturer på Osterøy, med start fra Båtaleitet turparkering 345 moh., ved Bruvikdalsvegen:

Bruviknipa (Brøknipa) 822 moh.

Rispingen 742 moh.

Nydelig utsikt til Utegardsnipa og Bruviknipa får du fra fjelltoppen Hananipa., en tur med start fra Trengereid i Arna: