Vidden Bergen - fra Fløyen til Ulriken

• Interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Vårt løypevalg - Garmin Connect - ©Copyright Garmin - Google

Tilkomst:
Det er en fin sommermorgen tidlig i august og vi tar “buss for tog” fra Indre Arna til Bystasjonen Bergen. Vi har planlagt å gå Vidden som rundtur fra Bergen Sentrum, via Fløyen til Ulriken, ned Oppstemten og tilbake til Bystasjonen Bergen.

Turbeskrivelse:
Fra Bystasjonen Bergen går vi til Vetrlidsallmenningen og Fløybanens nedre stasjon, videre trappene og smågatene opp til Skansen.

Fra Vetrlidsalmenningen mot Fløybanens nedre stasjon og Skansen

Utsikt fra Skansen mot vakre Bergen Sentrum og Vågen

Utsikt fra Skansen ut Vågen mot Byfjorden

Fra Skansen går vi opp Skansebakken til Fjellveien og inn på Fløyveien forbi “Sagen”/Bergen Skog- og Træplantingsselskap, og videre opp til Fløybanestoppet Skansemyren Stasjon. Derfra går vi Fløysvingene opp til Fløyfjellet og Fløyen.

Fra Skansemyren Stasjon mot Fløyen

Utsikt fra Fløyen 315 moh. mot Bergen Sentrum, Vågen og Byfjorden med Askøy i bakgrunnen

Panorama Bergen Sentrum fra Fløyen

Vakre Bergen Sentrum fra Fløyen

God skilting hele veien fra Fløyen over Vidden til Ulriken

Fra Fløyen følger vi Byfjellene-veien oppover til Brushytten 350 moh., og her koser vi oss med nystekte vafler og kaffe. Deretter går vi på Rundemansveien forbi Store Tindevatnet til Rundemanen 568 moh., med den 106 meter høye Rundemansmasten.

Utsikt fra Rundemansveien over Storediket mot Nordnes, Laksevåg og Askøy

Nydelig utsikt fra Rundemansveien mot Bergen Vest

Rundemanen 568 moh.

Fra Rundemanen går vi ned Hyttelien til veiskillet Vidden/Tarlebøveien på ca 450 moh., og derfra videre til venstre i nordøstlig retning på skiltet og god sti mot Vidden. Vi passerer Jordalsskaret og Øvre Jordalsvatnet, før vi tar fatt på den bratte eggen opp Trappefjellet til Langelifjellet. Like etter at vi har passert Øvre Jordalsvatnet starter varderekken over Vidden, som vi følger store deler av turen til Ulriken. Utsikten oppover Trappefjellet er spennende og spektakulær og vi vinner fort høyde opp den bratte eggen, til det flater ut på Langelifjellet. Vi tar en kort avstikker ned til den store flotte varden med krigsminnesmerke på Langelifjellet, før vi fortsetter oppover varderekken til høyeste punktet på Vardegga 637 moh.

Utsikt fra Jordalsskaret til Jordal, Indrevatnet, Jordalsvatnet, Eigsvåg og Tertnes

Fra Øvre Jordalsvatnet mot Trappefjellet

Magisk utsikt fra Trappefjellet mot Tarlebøvatnet

Nydelig utsikt fra Trappefjellet mot Midtfjellet mellom Tarlebøvatnet og Øvre Jordalsvatnet, med Rundemanen t.v.

Storflott varde og krigsminnesmerke på Langelifjellet 586 moh.

Fra varden på Langelifjellet mot Vardegga og Vidden

Flott utsikt fra Vardegga med varderekken på Langelifjellet mot Trappefjellet og med mange glade Vidde-vandrere på vei i begge retninger

Oppe på Vardegga har vi nydelig utsikt til hele Vidden og varderekken i begge retninger, både til Ulriken og Fløyen, som også er merket på vardene. Vi følger varderekken videre nedover Alfjellet mot Borgaskaret, som krever litt småklyving på begge sider før vi er oppe igjen til varderekken mot Storfjellet og Storhaugen.

Utsikt fra Vardegga med varderekken på Alfjellet 627 moh. mot Borgaskaret, Storhaugen og Ulriken

Utsikt fra Alfjellet til Hardbakkadalen og Svartediket

Utsikt fra Alfjellet over Langelivatnet mot Byfjellene, fra Søre Midfjellet, Blåmanen til Rundemanen

Nydelige Vidden og varderekken på Alfjellet opp til Vardegga

Utsikt fra Borgaskaret mot Langelivatnet og Rundemanen

Utsikt fra Borgaskaret mot Londalen, Espeland, Haukelandsvatnet og Unneland

Fra varderekken over Vidden mot Storhaugen og Ulriken

Vel oppe fra Borgaskaret følger vi varderekken og den tydelige stien i sørlig retning mot Storfjellet. Når vi nærmer oss Storhaugen tar vi av på sti til høyre i vestlig retning, opp de ca 300 metrene til Menneskerettighetsvarden Storhaugen 662 moh., med fantastisk og spennende utsikt til Ulriken, Bergen Sentrum, Byfjorden, Rundemanen og Vidden. Vi tar en lang og god rast i solveggen på toppen av Storhaugen.

Menneskerettighetsvarden Storhaugen 662 moh. mot Såtene og Langelivatnet med Høgstefjellet og Veten i midten bak

Mennerettighetsvarden Storhaugen

Spektakulær utsikt fra Menneskerettighetsvarden Storhaugen mot Ulriken og ned Isdalen til Bergen Sentrum

Fra Storhaugen går vi ned igjen til varderekken og følger stien videre i sørlig retning til det
høyeste punktet på stien over Vidden 656 moh., som ligger like før det bratte partiet ned til Smedsmyra. Ved Haukelandsstikkene og veiskille Turnerhytten/Ulriken stopper varderekken, og vi følger stien videre i nordvestlig retning mot toppvarden på Ulriken. Vel oppe ved toppvarden på Ulriken 643 moh., får vi en spektakulær utsikt ned til Ulriksmasten, Ulriksbanen, Skyskraperen, Bergen Sentrum, Byfjorden og Askøy .

Utsikt fra Haukelandsstikkene og stien over Vidden, mot f.v. Ulriksmasten og Ulrikstoppen, Skomakervatnet og Rundemanen

Toppvarden på Ulriken 643 moh.

Utsikt fra Ulrikstoppen mot Ulriksmasten, Ulriksbanen, Skyskraperen, Bergen Sentrum, Byfjorden og Askøy

Fra Ulrikstoppen går vi på sti i sørlig retning ned til Lægdetjernet og videre på stien i nordvestlig retning opp til den 78 meter høye Ulriksmasten, Ulriksbanen og Skyskraperen. Her nyter vi utsikten og en stor, god og velfortjent is!

Nydelig utsikt fra stien ned fra Ulrikstoppen, t.v. mot Vassdalen, Vassdalsvatnet og Soleibakkane opp til Vasslifjellet

Panorama Bergen Sentrum fra Ulriken

Utsikt fra Ulriken med Ulriksbanen og trappestien Oppstemten ned mot Bergensdalen

Fra Ulriken går vi ned trappestien Oppstemten og videre på grusvei ned til Montana. Vi følger Johan Blytts vei, Haukelandsbakken, Ulriksdal, Fløenbakken og derfra inn på den nye gang- og sykkelstien Fløenstien, forbi AdO Arena og bort til Bystasjonen Bergen.

Oppstemten trappesti sin historie

Start Oppstemten trappesti

De første av 1333 trappetrinn opp til Ulriken

Mange takk for en strålende flott rundtur i et nydelig høyfjellsterreng over Vidden, fra Bergen Sentrum, via Fløyen til Ulriken, ned Oppstemten og tilbake til Sentrum. Hele turen med strålende utsikt til Bergen By, Vågen, Byfjorden, Byfjellene og alle de vakre fjellvannene og dalene på Vidden. På en slik nydelig sommerdag er det flere hundre fjellglade Vidde-vandrere, med mange dialekter og språk, i alle aldre, familiegrupper, vennegrupper, single og par, som inspirerer oss med sine smil og positiv småprat på turen.

Se også vår spennende tur Opp Ulrikseggen til Ulriken:
Ulriken 643 moh. via Ulrikseggen

Previous

Turnerhytten 642 moh.

Svinningen (Sveningen) 843 moh.