Arnehusholten 1105 moh.*

• Vår rute og interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Arnehusholten Rute.png

Tilkomst:
En nydelig sommerdag er vi på vei fra Vangsnes til Fresvik, og kjører et par kilometer innover dalen før vi tar av til venstre oppover Åsavegen og til parkeringsplassen på Skard.

Turbeskrivelse:
Dagens fjelltur har vi planlagt som en rundtur i deler av Verdensarvområdet over Nærøyfjorden.
Fra parkeringsplassen går vi ca 100 meter tilbake på Åsavegen, og like over broen går vi oppover stien. Når vi nærmer oss Nysagelvi blir terrenget brattere, men stien er fremdeles tydelig og snart er vi over tregrensen. Vi følger Jordalsskardet videre oppover og oppe på ca 900 moh. flater terrenget ut. På omtrent 1100 moh. står det et gammelt skilt med Jordalsskardet, en turbok-kasse og en nyere skiltrekke. Her tar vi en liten rast, og nyter den flotte utsikten ned mot Sognefjorden, Frønningen og bort til Storehaugen og Bleia.

Veiviser i Jordalsskardet

Fra Jordalsskardet ned til Sognefjorden og Frønningen med Bleia oppe t.h.

Vi følger stien flatt videre i mengder av den fine lyse steinen som dominerer landskapet her oppe, og snart kan vi se nedover dalen med det passende navnet Steindalen.

Utsikt nedover Steindalen til den nydelige fjellformasjonen mellom Beitelnipa, Kråkenosi og Grånosi

Vi passerer på sørsiden av to nydelige fjellvann, som ligger på hver sin side av vannskillet mellom Steindalen og dalen ned til Snauasete. Her oppe på turens høyeste punkt 1170 moh., forlater vi stien og går i sørøstlig retning i lien over Snauasete. Etter om lag 3 kilometer og 100 høydemeter lavere i området Vassbotnen, passerer vi enda et nydelig fjellvann.

Mot Snauasete og Handadalseggi

Fra Vassbotnen mot Styvisdalseggi og Handadalseggi

Videre går vi nedover og utover Arnehusholten, hele tiden med nydelig utsikt innover mot Gudvangen og høyfjellene rundt Nærøyfjorden. I dette flotte område nyter vi en velfortjent lang rast.

Fra Arnehusholten med Gudvangen mellom Vindeggi og Bakkanosi

Fra Arnehusholten mot Geitådalen og Daurmålshaugen og Stiganosi høyest oppe

Etter rasten går vi oppover og innover Arnehusholten til vi ser stølen Lægdene, og går i nordøstlig retning til stølen.

Fra Arnehusholten ned til Steindalen og stølen Lægdene - med Storehaugen i midten bakerst

Kalvsnesnosi fra Arnehusholten

Selv uten sti, er terrenget lettgått ned mot Steindalen og videre til Lægdene. Vi skremmer opp et par ryper, som sannsynligvis hekker her oppe i tregrensen.

Utsikt fra Lægdene til Åsen, Kråkenosi og Grånosi

Fra Lægdeskaret mot Sognefjorden og Storehaugen

Fra Lægdene finner vi den tydelige stien og følger den oppover mot Lægdeskaret. Videre går stien nedover, og på bro over Fyssa og senere Nysagelvi. Terrenget er lettgått, og snart er vi nede på parkeringsplassen igjen.

Mange takk for en stor og spennende rundtur til Arnehusholten, i nydelige Nærøyfjorden Verdensarv- og landskapsvernområde.

Previous

Vassvarden 1024 moh.

Rondeslottet 2178 og Vinjeronden 2046 moh.