Bøttejuv 1210 og Skårsfjellet 1322 moh.

Bøttejuvet panorama

Om turen:

• Type tur: Fjelltur/Topptur/Fottur

• Lengde totalt: 8,5 km

• Tid totalt: 4 timer

• Stigning 770 meter

• Gradering: Rød - Krevende

• Turdato: 04.08.2021

• Turstart, stopp, og parkering: Parkering langs veien ved Kaldesete (like før Strupesvingen) 570 moh., Seimsdalen i Årdal

• Vår rute og interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket

Tilkomst:
Sammen med gode fjellvenner kjører vi Fv 53 fra Fodnes til Årdalstangen, videre gjennom sentrum og inn på Seimsdalsvegen, og gjennom tunnelen til Seim. Derfra kjører vi Dalavegen oppover Seimsdalen til Kaldesete og parkerer på veiskulderen like før Strupesvingen. Yr melder lettskyet, varmt og fint vær, og dagens topptur går til Bøttejuv 1210 moh., også kalt Byttejuv og Bøttejuvet, og deretter opp til Skårsfjellet 1322 moh., også kalt Skorsfjellet.

Turbeskrivelse:
Like ved Strupesvingen står turskiltet og viser vei, og vi følger traktorveien noen hundre meter inn- og oppover mot stien innover i den trange dalen/gjelet Strupane.

Turskiltet ved Strupesvingen

Fjellvenner på traktorveien ved turstart til Bøttejuv

Nydelig terreng innover i Strupane

Etter en god kilometer svinger den merkede, tydelige og gode stien bratt oppover i tett og fin barskog til seteren Skår 840 moh.

Skår, en idyllisk seter

Fra Skår fortsetter vi oppover i nordøstlig retning i fin bjørkeskog, og snart er vi oppe over tregrensen. Allerede før tregrensen har vi galleriutsikt til Hurrungane, en fantastisk utsikt som varer hele turen til Bøttejuv og Skårsfjellet.

Fra stien til Bøttejuv mot Hurrungane i Jotunheimen

Nydelig sti og terreng mot Bøttejuv og Skårsfjellet, med galleriutsikten midt imot

Turen til Byttejuv og Skårsfjellet er en frydefull tur i et nydelig og lettgått terreng

Vi vinner stadig høyde oppover mot Bøttejuv

Etterhvert svinger stien i østlig retning, og snart er vi oppe til en stor flott varde som markerer stiskille Bøttejuv og Skårsfjellet.

Stiskille Bøttejuv og Skårsfjellet

Vi velger stien til Bøttejuv, og går innover og slakt oppover i østlig retning. Vel oppe ved Bøttejuvet får vi en praktfull og svimlende panoramautsikt med over 1200 høydemeter rett ned til Årdalsvatnet og Øvre Årdal, og til tindene ved Tyin. Den luftige og spektakulære utsikten gir et sterkt magesug og vi holder oss noen betryggende meter innenfor juvkanten. Vi går litt nedover på venstresiden av juvkanten, og her ser vi at det er et stort overheng med tydelig sprekkdannelse oppe der varden er plassert.

Utsikt fra Bøttejuvet mot Årdalsvatnet, Øvre Årdal med 1000-meteren oppover t.h. og tindene ved Tyin i bakgrunnen

Utsikt fra Bøttejuv mot Årdalsvatnet og Øvre Årdal

Bøttejuv-kanten med varden på overheng, preget av nylig ras og med stor sprekkdannelse...

Utsikt fra Bøttejuv mot Fossadalen

Gode fjellvenner ved Bøttejuv-varden

Vi nyter god niste og iskald sjokolademelk, i det fine sommerværet ved Bøttejuvet. Deretter går vi videre oppover i sørlig retning, uten sti eller merking, de vel 100 høydemetrene opp til toppvarden på Skårsfjellet 1322 moh. Her er det praktfull utsikt i alle himmelretninger.

Toppvarden på Skårsfjellet 1322 moh., med Raudebergsnuten bak t.h. for varden

Fra Skårsfjellet mot f.v. Stølsnostinden, Falketind og Hjelledalstinden

Utsikt fra Skårsfjellet mot Lustrafjell, med Asbjørnnosi t.v., Hest og Såta i midten og Kvitekoll t.h.

Fra Skårsfjellet med panoramautsikt til Hurrungane - f.v. Austanbottstindane og helt til Gjertvasstinden, og med Kjerringa og Mannen lengst t.h.

Fjellvenner beundrer den nydelige utsikten fra Skårsfjellet i Årdal

Fra toppvarden på Skårsfjellet går vi nedover i sørvestlig retning på litt sti og med små varder som viser vei ned til stiskille mellom Skårsfjellet og Bøttejuv. Herfra går vi på samme flotte sti og trasé ned til parkeringen.

Mange takk for nydelig flott topptur i Årdal, i et fantastisk terreng med god sti og tydelig merking, og med galleriutsikt på hele turen, og et Bøttejuv som tar pusten fra de fleste!