Vetanosi 1134 moh.

Spektakulær utsikt fra Vetanosi ned den bratte ryggen til Fodnes og Sognefjorden med Lærdalsfjorden t.v. og Lustrafjorden t.h.

Utsikt fra fergen - Fergesambandet Mannheller-Fodnes - mot Fodnes og Vetanosi

Kartutsnitt med vår rute: ©Sports Tracker - ©Kartverket

Vårt rutevalg - Garmin Connect - ©Copyright Garmin - Google

Tilkomst:

Det er en fin sommerdag tidlig i august og vi kjører Lustravegen til Sogndal. Der tar vi til venstre over Loftesnesbrui og fortsetter på Mannhellervegen til Mannheller fergekai, og parkerer der. Vi tar fergen over til Fodnes og på Fodnes fergekai går vi til høyre et par hundre meter opp til turskiltet der dagens fjelltur starter. Dagens fjellturmål er å gå den lange og bratte fjellryggen rett opp til Vetanosi 1134 moh.

Turskilt på Fodnes og turstart til Vetanosi

Turbeskrivelse:

Fra turskiltet går vi ca 300 meter utover grusveien mot bebyggelsen på Fodnes og tar til venstre på merket og skiltet sti mot Fagerset. Den tydelige og gode stien går bratt oppover i østlig retning i flott furuskog som følger oss helt opp til tregrensen på ca 850 moh. På vei oppover passerer vi St. Olavskjelda ca 360 moh. og det flotte utsiktspunktet Stegen på 565 moh. Etter ca 1,5 time og på ca 700 moh. er vi oppe ved stiskille Fagerset-Vetanosi, og vi følger stien og stiskilt mot Vetanosi/Vetanosi rett opp.

Nydelig skogssti i retning Vetanosi

St. Olavskjelda ved stien mot Vetanosi

Nydelig utsikt fra Stegen mot Bleia

Tydelig merket stiskille mot Fagerset og Vetanosi

Vi følger den tydelige stien gjennom flott furuskog bratt oppover mot Vetabakkana, med stadig flottere utsikt ned mot Sognefjorden og fjellene rundt. På ca 850 moh. er vi oppe ved tregrensen og stien blir stadig brattere og fører oss oppover langs kanten av den stupbratte og luftige Lysebotnen, rett over Lærdalsfjorden. Etterhvert blir terrenget og stien så bratt at vi også må benytte hendene. Med gode tak i lyng og dvergbjørk klyver vi oppover de bratteste Vetabakkane.

Snart oppe over tregrensen med stadig finere utsikt til Sognefjorden og fjellene rundt

Utsikt innover Lustrafjorden fra stien opp til Vetanosi

Storflott utsikt nedover til Fodnes, Lærdalsfjorden og Sognefjorden

Utsikt fra stien - “Vetanosi rett opp” - på kanten av Lysebotnen over Lærdalsfjorden mot Grånosi med Erdal t.v. og Vindedalen t.h.

Spektakulær utsikt fra det bratteste partiet av Vetabakkane på vei til Vetanosi

Spektakulær utsikt over Årdalsfjorden mot Kiphaug og Ytre Ofredalen med Hurrungane i bakgrunnen

Spektakulær utsikt over Lærdalsfjorden mot Grånosi t.v. og Hausafjellet t.h. med Bleia bakerst

Vel oppe på fjellryggen flater terrenget ut og vi følger stien oppover i sørøstlig retning, stadig på kanten av Lysebotnen, mot toppen av Vetanosi, med spektakulær utsikt over fjorder og fjell.

Vakkert fra Vetanosi

Nydelig vakkert der “Storfjorden” Sognefjorden deler seg i Lustrafjorden og Årdalsfjorden

Stupbratt ned til Lærdalsfjorden fra toppen av Vetabakkane på kanten av Lysebotnen

Vi følger stien i sørøstlig retning ut til den store varden på Vetanosi 1107 moh. Deretter går vi i nordlig retning opp til den store flotte steinen som naturlig markerer topp-punktet av Vetanosi 1134 moh.

Lettgått i det nydelige terrenget på Vetanosi

Stien mot den store varden på Vetanosi 1107 moh.

Utsikt fra Vetanosi mot Storehaugen, Kaupangerskogen og Sogndalsdalen med Gunvordalsbreen lengst bak

Fjellvenn ved den store varden på Vetanosi 1107 moh. med utsikt til Bleia

Utsikt fra topp-punktet på Vetanosi 1134 moh. mot Bærmålsnosi med Hurrungane t.v. og tindene over Tyin t.h.

Fra topp-punktet på Vetanosi 1134 moh. går vi i nordvestlig retning ned igjen til kanten over Lysebotnen og nyter der en god og lang lunsj med fantastisk utsikt.

Når vi sitter her med vid utsikt til alle kanter, forstår vi godt at Vetanosi var en stamlinevete, en del av et signalsystem med å tenne bål for å varsle ufred, og var i bruk helt tilbake til 900-tallet.
Kilder:
leksikon.fylkesarkivet.no
riksantikvaren.no

Utsikt fra Vetanosi mot Aurlandsfjellet med Hornsnipa t.v. og Blåskavlen t.h.

Utsikt fra Vetanosi innover Lustrafjorden til Urnes med Jostedalsbreen i bakgrunnen

Spektakulært fra Vetanosi mot Fodnes og Mannheller

Etter lunsj går vi nedover stien vi kom opp, men etter noen hundre meter tar vi til høyre på en sti/tråkk i nordøstlig retning mot Fagerset Aspvikstølen. Nedover den frodige fjellsiden her er det flere dyretråkk, men vi ser stien fra Fagerset tydelig nedenfor oss og svinger naturlig ned til den. Vi følger stien fra Fagerset ned til stiskille Vetanosi-Fagerset og videre ned igjen til Fodnes fergekai.

Utsikt fra stien ned fra Vetanosi mot Fagerset Aspvikstølen

Fjellvenn nyter fjordutsikten fra like over tregrensen ved stien ned fra Fagerset Aspvikstølen

Mange takk for en strålende flott fjelltur, først gjennom en storfin furuskog med god sti og merking bratt oppover fjellryggen fra Fodnes i Lærdal, opp de ekstra bratte og luftige Vetabakkane til Vetanosi 1134 moh. “Vetanosi rett opp” gir en spektakulær utsikt til Sognefjorden, Lærdalsfjorden, Lustrafjorden og Årdalsfjorden med fjellene rundt.

Video med den flotte utsikten fra toppen av Vetanosi:

Previous

Togga 1205 moh.

Loftesnesfjellet 650 og Hesteggi 907 moh.