Nautgardstinden 2258 og Nautgardsoksle 2089 moh.

Nautgardstinden fra Nautgardsoksle

Om turen:

• Type: Fjelltur/Topptur/Fottur og sykkeltur

• Total lengde: 33 km (sykkeltur: 15 km og fottur: 18 km)

• Total tid: 8,5 time

• Stigning: 1100 meter

• Gradering: Svart - Ekstra krevende

• Turdato: 02.08.2018

• Turstart, stopp og parkering: Turparkering Veodalsvegen 1300 moh., Lom

• Vår rute og interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Tilkomst:
Det er tidlig morgen i Lom og vi kjører Ottadalsvegen mot Vågå og tar til høyre ved Randen, følger Fjellvegen opp til Randsverk, og tar av til høyre på Veodalsvegen mot Glitterheim. Veodalsvegen er en 23 km lang grusvei og bomvei inn til parkeringsplassen ved grensen til Jotunheimen nasjonalpark, som er utgangspunktet for dagens planlagte topptur til Nautgardstinden og Nautgardsoksle. Yr meldte lettskyet pent vær og solen skinte fra skyfri himmel da vi forlot Lom. Bilturen til Randsverk og videre oppover Veodalen byr på idylliske steder og fin natur, men Yr bommer i dag, og det blir tilskyende når vi nærmer oss parkeringsplassen.

Fra Veodalsvegen mot Glittertinden

Fra Veodalsvegen mot Stornubben, Stornautgarden og Nautgardsoksle t.h.

Turbeskrivelse:
På parkeringsplassen ved nasjonalparkgrensen har Glitterheim turisthytte sykler til leie, som forenkler transportetappen på 7,5 km grusvei i fint høyfjellsterreng opp til turisthytten. Vel inne på Glitterheim betaler vi for leie av syklene, og vi får en hyggelig prat med bestyreren, og råd om beste rute til Nautgardstinden og Nautgardsoksle.

Veo ved Glitterheim

Veo krysses slik

Vi finner den merkede stien på nedsiden av hytten og følger den en kilometer til broen over Veo. På andre siden av broen tar vi til venstre i østlig retning, og følger stien slakt oppover til vi møter den vesle elven Åe, som renner i en liten elvedal. Vi følger den vestvendte kanten av elvedalen videre oppover og krysser elven på ca 1600 moh., der vi ser at terrenget videre oppover mot Nautgardsoksle ser lettest ut. Vi raster og koser oss her ved den fine elven. Veien videre oppover er uten sti eller varder, men vi går i et lettgått høyfjellsterreng som etterhvert går over til fjell og ur. Uren oppe på Oksle viser seg å være av mindre steiner som er ustødige å gå på, og vi må derfor senke farten. Oppe på Nautgardsoksle 2089 moh., får vi en flott utsikt til Glittertind og de seks andre Nautgardstindane og Storenubbane over 2000 moh.

Utsikt fra Nautgardsoksle mot Glittertinden

Fra platået på Oksle mot de seks andre Nautgardstindane og Storenubbane med Nautgardstinden 2258 moh. t.h.

Fra Nautgardsoksle går vi bort og ned til foten av Nautgardstinden, og deretter bratt oppover mot toppen på vesentlig “snillere og roligere” ur. På det siste stykket opp til toppen må vi passere et område med svære steiner og tåken kommer sigende. Dessverre tar tåken utsikten fra toppen, men 100 meter under toppen er utsikten fin og vi nyter siste rest av matpakken her.

Russvatnet og Besshøe fra Nautgardstinden

Utsikt fra Nautgardstinden mot f.v. Tjønnholet, Steinbudalen og Glittertinden

Vi følger samme rute ned igjen til utgangspunktet ved parkeringsplassen på nasjonalpark-grensen. Turen ned går fint både til fots og på sykkel. Vi er begge slitne men fornøyde, og gleder oss stort til god mat og seng på Røisheim hotell.

Mange takk for en stor og fin fjelltur til Nautgardsoksle og Nautgardstinden, i et fantastisk høyfjellsområde i den østlige delen av Jotunheimen nasjonalpark!

Previous

Veslbreatinden 2092 og Storbreatinden 2018 moh.

Veslfjelltinden 2159 og Hurrbreatinden 2064 moh.