Vestre Austanbotntinden 2100 moh.

Glade fjellvenner på toppen av Vestre Austanbotntinden 2100 moh.

Fjellmassivet Austanbotntindane med f.v. Vestreste, Vestre, Store og Søre Austanbotntinden

Om turen:

• Turstart, stopp og parkering: Berdalsbandet ved Tindevegen 1315 moh., Luster

• Vår rute og interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Tilkomst:
Det er en fin sensommerdag og vi kjører Sognefjellsvegen til Turtagrø der vi tar av på Tindevegen opp til Berdalsbandet. Her finner vi en parkeringsplass like ved Tindevegen og stistart til Austanbotntindane. Vårt turmål i dag er å gå opp til Vestre Austanbotntinden/Austanbottstind på 2100 moh.

Turbeskrivelse:
På turen opp til Vestre Austanbotntinden følger vi enn trasé som går både i Luster og Årdal kommune. 2000-meter toppene Vestraste Austanbotntinden 2020 moh. og Vestre Austanbotntinden 2100 moh. ligger i Luster kommune. Fra parkeringsplassen ved Tindevegen følger vi tydelig sti med enkelte små varder, først i sørlig retning og deretter i sørøstlig retning opp til et par små fjellvann på ca 1430 moh., og like etterpå krysser vi grensen til Jotunheimen nasjonalpark. Allerede her får vi en nydelig panorama utsikt til hele Austanbotn-massivet.

Utsikt fra stien mot Austanbotntindane ned mot Tindevegen ved Berdalsbandet

Panorama Store Soleibotntinden og Austanbotntindane fra grensen til Jotunheimen nasjonalpark

Vi fortsetter slakt oppover i et nydelig lettgått høyfjellsterreng, på sva og store flate stabile steiner, i østlig retning, til et markert høydedrag. Herfra går vi bratt oppover høydedraget i nordøstlig retning, delvis på sti med enkelte varder som viser vei, og snart er vi oppe på ca 1600 moh. der terrenget igjen flater ut. Vi følger vardene, fortsatt i nordøstlig retning slakt oppover med stadig mer stein som underlag, før vi svinger i østlig retning mot kanten over Berdalsbreen og den markerte ryggen oppover mot Austanbotntindane. Utsikten her oppe er storslagen mot Årdals-Langedalen, Nobbafjelli, Berdalsfjellet, Breheimen, Jostedalsbreen og høyfjellene i Luster.

Utsikt til Korenosi og Grønnvassnosi t.v., Nobbafjelli t.h. med Asbjørnnosi, Hest og Såta i bakgrunnen

Utsikt over Berdalsfjellet mot Breheimen

Utsikt over Nobbafjelli mot Spørteggbreen og Lodalskåpa skimtes i bakgrunnen

Nydelig turterreng omgitt av vakre Austanbotntindane

Målet i sikte - vilt og vakkert mot Vestre Austanbotntinden

Det er flere spreke fjellvenner på topptur denne fine turdagen her oppe i høyfjellet. Vi møter en gruppe flotte og hyggelige ungdommer som viser seg å være elever fra Sunnfjord Folkehøgskule, sammen med lærer/guide og miljøarbeider, og med samme turmål som oss. Vi får lov å slå følge med gruppen oppover til toppen. Like ved stupkanten ned til Berdalsbreen fortsetter vi naturlig bratt oppover ryggen i sørøstlig retning mot Austanbotntindane. Etterhvert må hendene tas i bruk i de bratteste partiene oppover her, og fra ca 1950 moh. og opp til Vestraste Austanbotntinden 2020 moh. må det for det meste, spennende klyving til.

Berdalsbreen med f.v. Søre Soleibotntinden og Store Ringstind med toppen av Storen imellom

Panorama fra ryggen oppover mot Austanbotntindane over Berdalsbreen mot f.v. Store Soleibotntinden, Søre Soleibotntinden og Store Ringstind

Sprek ungdom på vei oppover ryggen mot Austanbotntindane, med utsikt nedover Berdalen

Spennende klyving må til når vi nærmer oss 1950 moh. mot Vestraste Austanbotntinden

Fornøyde fjellvenner ved toppvarden på Vestraste Austanbotntinden 2020 moh.

Oppe på Vestraste Austanbotntinden møter vi tre hyggelige Sogndals-jenter som blir med oss det siste og ekstra bratte partiet opp til Vestre Austanbotntinden. Først må alle passere en spektakulær snørenne som går stupbratt ned til Berdalsbreen. Stor snøsmelting har ført til at vi får en ekstra utfordring, både å komme ned i og opp fra snørennen. Etter noen utfordrende meter med klatring er vi klar for å klyve de siste 200 meterne opp til Vestre Austanbotntinden 2100 moh. Vel oppe ved toppvarden er vi alle svært glade og fornøyde, og nyter den spektakulære utsikten i alle himmelretninger.

Snørennen ned til Berdalsbreen sett fra Vestraste Austanbotntinden, med Store Austanbotntinden t.v. og Søre Austanbotntinden t.h.

Panorama Hurrungane fra toppvarden på Vestre Austanbotntinden 2100 moh.

Utsikt fra Vestre mot Store Austanbotntinden 2203 moh.

Vilt, vakkert og storslagent fra Vestre Austanbotntinden 2100 moh.

Fra toppvarden på Vestre Austanbotntinden mot tindene f.v. Store Soleibotntind, Lauvnosetinden, Søre Soleibotntinden., Store Ringstind og Dyrhaugstindane

Panoramautsikt over øvre del av Årdals-Langedalen med de mange vakre fjellvannene, Nobbafjelli, Lustafjell og Jostedalsbreen

Portrett av Storen med sine traverser og nabotinder

Panorama mot Jostedalsbreen med Brenibba 2018 moh. t.v. og Lodalskåpa 2083 moh. i midten

Mange glade fjellvenner koser seg på Vestre Austanbotntinden i den strålende fine dagen.

Læreren takker hver enkelt av sine elever med et sterkt håndtrykk, for en strålende innsats på turen opp hit, og forteller tydelig at nå må det både mat og drikke til for å få en like god og fin tur ned igjen fra Vestre Austanbotntinden. Et fint øyeblikk for oss andre fjellvenner som var tilstede.

Fjellvenner takker skoleklassen for følget på turen opp, og følger den samme ruten og traseen ned igjen til Berdalsbandet.

Nydelig dag i det spennende Austanbotn-massivet

Hold avstand til kanten - nydelige Berdalsbreen og brevatnet

Søre Soleibotntinden og Store Ringstind med Storen imellom

Naturens egen mosaikk

Mange takk til Austanbotntindane for en fantastisk dag i høyfjellet

Mange takk for en strålende fin og spennende topptur til Vestre Austanbotntinden i Hurrungane i Vest Jotunheimen, med spektakulær og storfin utsikt på hele turen!

Previous

Ringsdalen

Nordre Dyrhaugstinden 2121 moh.