Høyheim - Nes - Råum

Fottur på gamle ferdselsveier mellom Høyheim, Nes og Råum

Utsikt fra Råum med Nes t.v. og Eikjastrondi t.h., Surnasetnosi i midten over Lustrafjorden

Om turen:

• Vår rute og interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket

Tilkomst:
Du kjører Lustravegen til Høyheimsvik og parkerer på parkeringsplassen like ved starten av Høyheimsvegen, over båthavnen.

Nes- og Høyheimsvik bygdelag sin informative Info-tavle på Nes

Turbeskrivelse:
Det er fin aprildag og vår turplan for dagen er å gå de merkede gamle ferdselsveiene mellom Høyheim, Nes og Råum.

«Nes- og Høyheimsvik bygdelag har med støtte fra Luster kommune merkt opp to gamle ferdselsvegar:
Den eine stien går mellom Høyheim og Nes, medan den andre går mellom traktorvegen til Vedalen og Råum. Stiene er merkte med lyseblått. Ser ein godt etter vil ein finne spor etter fleire andre stiar som tidligare har vore nytta som ferdselsvegar frå gardane til stølane og gardane i mellom. Her kan små og store gå på spennande oppdagingsturar.
Nes- og Høyheimsvik bygdelag ønskjer deg god tur!»

Fra Høyheimsvik går vi oppover Høyheimsvegen en liten kilometer til Høyheim og tar av til venstre ved den første gården. Vi fortsetter gjennom gårstunet og videre på traktorvei gjennom innmark ca 100 meter til første grinden og følger deretter steinmuren oppover til den andre grinden, der stimerkingen med lyseblå “bomber” starter. Stien er tydelig og god, og går først gjennom fin blandingsskog som etter hvert går over til flott furuskog.

Utsikt fra starten av den gamle ferdselsveien mellom Høyheim og Nes

Utsikt fra den gamle ferdelsveien mellom Høyheim og Nes ned til de to Høyheimsgardene og Lustrafjorden

Stistart på Høyheim ved den andre grinden mot utmark

God, myk og tydelig skogssti mellom Høyheim og Nes

Idyllisk og flott sti gjennom skogen til Nes

Gjerdeklatring må til, like før traktorvegen fra Nes til Vedalen

Ved traktorvegen mellom Nes og Vedalen (som også går til Flatningane), bli vi møtt med en Info-tavle og god skilting, og vi forsetter oppover traktorvegen mot Råum. Etter å ha gått ca 1,5 kilometer møter vi veiskille Vedalen/Flatningane, og vi tar til venstre mot Vedalen og Råum. Traktorvegen svinger etterhvert i nordvestlig retning oppover, og ved broen på ca 400 moh. møter vi et nytt info-skilt og skiltet stistart mot Råum. Utsikten fra traktorveien oppover mot Vedalen er storflott både til Gaupnefjorden, Molden og Marifjøra.

God informasjon og skilting på Nes

Tydelig skiltet

Traktorvegen mellom Nes og Råum

Råum til venstre og Flatningane til høgre

Utsikt fra traktorvegen mot Vedalen til Gaupnefjorden, Marifjøra, Joranger og Indre Hafslo

Utsikt til Råum med vakre Asbjørnnosi i bakgrunnen

Bratt terreng med spektakulær utsikt i Råaberget

Tydelig skilting mot Råum

Fra traktorvegen mot Vedalen følger vi stien bratt nedover ca 130 høydemeter i vestlig retning. Stien er myk og fin og vi går gjennom fin storvokst furuskog, og etter en liten kilometer får vi stigning de 130 høydemeterne opp til Råum og gårdene der.

Vilt og vakkert terreng på vei til Råum

Idyllisk i furuskogen

Tydelig og god sti oppover til Råum

Tillitsfull nøttekråke på Råum

Utsikt fra Råum ned til vakre Marifjøra

Utsikt fra Råum ut Gaupnefjorden til Nes t.v. og med Eikjastrondi og Molden t.h.

Utsikt fra Råum mot Asbjørnnosi og Hest

Nydelig gård på Råum – nytt og gammelt i fin harmoni

Fra Råum går vi tilbake samme sti og traktorvei til veiskille Vedalen/Flatningane, og tar der oppover mot Flatningane til Hallesåsen, lokalt kalt Haldesås. Haldesås 435 moh. er i dag et utsiktpunkt med en turpostkasse. I eldre tider ble Haldesås og Hovden benyttet som støler for gårdene på Nes. Ved traktorveien under utsiktspunktet på Haldesås går en sti ned til høyre og bortover skogen i østlig retning Høyheim. Vi følger denne stien, som er merket med oransje bomber, ned til Løyftene. Ved Løyftene skifter den oransje-merkede stien retning og går i sørvestlig retning ned til Nes, men vi går videre på sti uten merking, fortsatt i østlig retning, ned til Høyheim og deretter på bilvei ned til båthavnen i Høyheimsvik.

Utsikt fra Haldesås over Lustrafjorden mot Feigum, Feigefossen og Feigedalen

Flott merket og tydelig sti fra Haldesås til Løyftene

NB! Her ved disse to furuene er stiskille - Nes i sørvestlig retning og Høyheim i østlig retning

Mange takk for en spennende og god fottur på gamle ferdselsveier fra Høyheim til Nes og videre til Råum. Turen går på nydelige stier i et storflott skogsterreng, med flott utsikt til Lustrafjorden, Lustrafjell og Gaupnefjorden, omgitt av fine grender og bygder.

Previous

Klanten 198 moh. og Langen 400 moh.

Kolstadeggi (Høyheimseggi) 740 moh.