Ramnaberg 896 moh.

Utsikt fra stien til Ramnaberg, ned Blokkedalen til Nes, Lustrafjorden og Molden

Om turen:

• Vår rute og interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket

Tilkomst:
Følg fv. 55 til Høyheimsvik og parker på tilrettelagt parkeringsplass ved Høyheimsvegen like over båthavnen. Dagens søndags-fjelltur går via Langen og Hunasete til Ramnaberg, fjellet over Høyheimsvik.

Turbeskrivelse:
Det er en frisk og fin høstdag i Høyheimsvik og vi går Høyheimsvegen opp til Høyheim og Bustein. Fra Bustein går vi videre på traktorveien (Nipevegen) et par hundre meter, og tar av til høyre der skiltet viser “kort løype til Langen”. Vi går på nydelig sti bratt opp gjennom skogen til vi møter traktorveien videre til Langen.

Fra Høyheim med utsikt opp til Ramnaberg

Fra den flotte stien mot Langen

Fin skog og nydelig myk sti mot Langen

Traktorvegen til Langen

Naturens egen høstdekor

Utsikt fra Langen utover Lustrafjorden mot Molden

Fra Langen følger vi stien ca hundre meter forbi de gamle falleferdige bygningene på oppsiden, til vi møter stiskille merket med blått og går opp til venstre i nordlig retning mot Hunasete. Vi følger de blå merkene et stykke oppover, og like før Hunasete endres merkingen fra blått til rødt. Hunasete, eller Hunarsete er et nydelig gammelt kulturområde med storslagne ruiner etter gamle stølsbygninger og nydelige steingjerder. Hunarsete var vårstølen til storgården Flahamar og Søvdegårdane i gammel tid fram til ca år 1900.
Brunstbrølene fra hjortebukker gjaller rundt oss og plutselig skremmer vi opp en flott hjortekolle som forsvinner i bjørkeskogen like ved oss.

Fra stiskille ved Langen mot Hunasete

Snart oppe på Hunasete

En gang et praktbygg på Hunasete

Hjortens brunstgroper på Hunasete

Fra Hunasete mot Eggi

Fra stien til Ramnaberg mot Eggjene over Sørheim

Gammelt flott steingjerde på Hunasete

Fra den store og flotte steinruinen går vi videre slakt oppover på myk sti i vestlig retning, og etter et par hundre meter møter vi et nytt steingjerde. Fra en åpning i gjerde ser vi det siste tydelige røde stimerke som fører oss inn på den gamle buførevegen opp til Ramnaberg og Eggi. Stien er ryddet for busker og trær, og vi sender herved en stor takk til velgjøreren (ene).

På høyre side av denne krasafarne steinbua går den gamle buførevegen oppover mot Ramnaberg og Eggi

Stien er bratt og tydelig og med storslagen utsikt til Lustrafjorden og Sørside-fjellene, og til Molden.

Flott utsikt og speil utover Lustrafjorden i magisk høstlys

Utsikt fra Blokkedalen mot Lustrafjorden og Lustrafjell

Utsikt mot Feigefossen

Utsikt fra Ramnaberg utover Lustrafjorden og Hafslobygdene

Storflott utsikt fra Ramnaberg

Stien flater ut når vi nærmer oss Ramnaberg, stadig med nydelig utsikt til fjord og fjell. Snart åpner utsikten seg også til Flatningane, Brunestegen og til fjellene over Leirdalen. Vi nyter god niste til denne nydelige utsikten, før vi går bratt opp til toppen av Ramnaberg på 896 moh.

Fra toppen av Ramnaberg mot Flatningane, Brunestegen og fjellene over Gaupne og Leirdalen

Rasteplassen på Ramnaberg mot Eggjastølen, Veiti og Stordalshornet

Fra toppen av Ramnaberg går vi først et lite stykke mot Eggjastølen, uten sti. Deretter svinger vi i sørvestlig retning like under toppen og møter stien ned mot Grautaskar. Vi følger stien ned til Grautaskar, krysser Veiti og finner den tydelige stien ned til Kolstadeggi, i et nydelig og lettgått terreng pyntet med flotte fjellbjørker.

Fra stien like under toppen av Ramnaberg med Grånosene i bakgrunnen

Fra Grautaskar mot Ramnaberg

Fra stien ned til Kolstadeggi mot Høyheimsmyrane, Flatningane og Brunestegen, og bakerst med nysnø Asbjørnnosi, Hest og Såta

Turboksen på Kolstadeggi

Utsikt fra Kolstadeggi mot Eggjene og Feigedalsfjellet

Fra Kolstadeggi mot Feigefossen og Hanafossen

Fra Kolstadeggi går vi bratt nedover på tydelig sti til Øvre Kolstad, og derfra videre nedover Nipevegen og Høyheimsvegen til Høyheimsvik.

Fra Kolstad mot Ramnaberg

Mange takk for en nydelig fjelltur fra Høyheimsvik til Ramnaberg, i et strålende mykt og frodig terreng via Langen og Hunasete, i flott og gammelt kulturlandskap og buføreveg, med storslagen utsikt til Lustrafjorden og fjellene rundt, på en vakker høstdag!