Kolstadeggi (Høyheimseggi) 740 moh.

Storfin rasteplass på Haldesås med strålende utsikt til Lustrafjorden og Feigefossen

Om turen:

• Interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Vårt rutevalg - Garmin Connect - ©Copyright Garmin - Google

Tilkomst:
Kjør Lustravegen til Høyheimsvik og parker på parkeringsplassen ved Høyheimsvegen, over båthavnen.
Vår turplan for Nasjonaldagen er å nyte den fine Dagen, med fjelltur fra Høyheimsvik via Nes til Kolstadeggi (Høyheimseggi) 740 moh.

Turbeskrivelse:
Vi går oppover Høyheimsvegen ca 500 meter til Reset, og i svingen tar vi av til venstre på sti/vei ned til Lustravegen. Vi følger Lustravegen ut til Nes, og tar der opp til høyre, til Øvre Nes.

Panorama Lustrafjorden fra Reset, med Store- og Vesle Haugmelen mellom Kupenovi t.v. og Molden t.h.

Blikkstille og silkemyk luft over Lustrafjorden på Nasjonaldagen

Hurra for 17. mai! - Nydelig dag på fjord og fjell

«Gud signe vårt dyre fedre land, og lat det som hagen bløma…» - Nes Kyrkje

Vi går gjennom grinden på Øvre Nes og et par meter deretter tar vi til venstre, og svinger etter hvert bratt oppover på sti/traktorvei i nordlig retning. Snart tar vi av fra traktorveien til høyre, og følger stien oppover gjennom fin og stor furuskog. På ca 310 moh. krysser vi traktorveien fra Nes og fortsetter på tydelig sti i nordlig retning innover i flott blandingsskog, og det blir ekstra bratt når vi nærmer oss traktorveien ved Haldesås på 435 moh. På Haldesås er det turpost og fine sitteplasser med storfin utsikt til Lustrafjorden og Feigefossen. Her spiser vi god niste og drikker iskald sjokolademelk og nyter Dagen.

Bratt oppover fra Øvre Nes i flott furuskog

Snart tar vi av fra traktorveien og følger stien til høyre videre oppover

Nydelig dag og god sti mot Haldesås

Fin naturlig skogsallè og lettgått sti

Storfin rasteplass på Haldesås med strålende utsikt til fjorden og fjelli

Etter en god rast på Haldesås går vi oppover traktorveien ca 400 meter. Der traktorveien svinger mot venstre i vestlig retning, går vi rett frem i nordlig retning på litt utydelig sti, i et spennende villmarksterreng med gammel og storvokst skog og store steiner. Vi sikter oss inn på den bratte åsen opp til Holten og Kolstadeggi, og snart blir stien tydeligere og merket med blå bomber, og utsikten spektakulær.

Spennende villmarksterreng med gammelskog og store steiner på vei mot Holten

Storvokste furuer og flotte store steiner

Tydelig sti på den ekstra bratte åsen opp mot Holten

Nydelig utsikt fra den bratte åsen mot Holten

Spektakulær utsikt fra åsen opp til Holten mot Lustrafjorden med f.v. Kupenovi, Store- og Vesle Haugmelen og Molden

Storflott utsikt til Høyheimsvik og Feigefossen mellom Bergheimsnosi og Rivenosi

Vilt og vakkert fra Holten mot Feigefossen

Utsikt fra Holten mot Indre Hafslo og med fjellene og breen over Fresvik lengst bak

Nydelig utsikt til Høyheimsvik, Lustrafjorden og Feigedalsfjellet

Panorama fra Holten på Kolstadeggi mot Indre Hafslo og fjellene over Fresvik og Feios bakerst

Oppe på Holten flater terrenget litt ut og en meter med snø tar over som underlag og dekker over stier og merking. Vi erfarer at snøen er fastere med avstand til fjellbjørk og einer, og vi finner oss en rute på vestsiden av Kolstadeggi. Når vi mener at vi er på/ved turistveien fra Navasete til Høyheimsvik, svinger vi i sørøstlig retning de ca 300 meterne ned til turposten på Kolstadeggi, der vi skriver oss inn i turboken.

Utsikt fra vestsiden av Kolstadeggi mot Hest og Såta, med Jargolsnipa og Slettafjellet t.v.

Turpost på Kolstadeggi (Høyheimseggi) 740 moh.

Malerisk utsikt til Feigefossen fra Kolstadeggi

Fra Kolstdadeggi følger vi den merkede ruten på sti, traktorvei og bilvei ned til Kolstad, Høyheim og Høyheimsvik.

Høyt og fritt på Kolstad med utsikt til f.v. Holtane, Bergheimsnosi, Feigefossen, Rivenosi og Surnasetnosi

Nydelig på Kolstad

☀️🇳🇴 Mange takk for en nydelig 17. mai-fjelltur i et varmt og godt sommervær, fra Høyheimsvik til Nes og videre oppover fra Øvre Nes til Haldesås, Holten og Kolstdadeggi, i et variert, vilt og vakkert skogsterreng med storflott utsikt til vakre Lustrafjorden og til flotte bygder og fjell.

Previous

Hærishovden 526 moh.

Motbakketrim Harastølen 502 moh.