Surnasetnosi 1262 moh.

• Vår rute og interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Surnasetnosi Rute.png

Tilkomst:
Med gode værutsikter er vi på vei til Kroken på Sørsiden av Lustrafjorden, og dagens turmål er Surnasetnosi 1262 moh. Vi tar av fra riksvei 55 i Skjolden og følger Sørsidevegen langs det nydelige fjordlandskapet forbi Sørheim og Feigum, og parkerer ved Munthehuset i Kroken.

Turbeskrivelse:
Vi går noen hundre meter på gårdsvei og finner så stien som tar av oppover til venstre. Det er frodig og flott her i Kroken, og deilige villbringebær vokser langs, og til og med på stien. Snart er vi i løvskog, og høyt gress og ormegress tar over for villbringebær. På vårstølen Vassløysa 320 moh. får vi vårt første flotte utsiktspunkt, før stien igjen fører oss inn i tett koselig løvskog.

Vassløsa mot Kroken, Ytre Eikjo og Molden

På 650 moh. blir terrenget brattere, og bjørketrærne blir større og tettere. Stien svinger seg fint men bratt oppover, og snart hører vi Sippelhaugelvi med sine fine stryk og fosser. Et idyllisk og frodig område!

Sippelhaugelvi

Glad fjellvenn og flott foss

Lustrafjorden i sikte - med Asbjørnnosi og Hest

Fjellvenn klar for god niste med utsikt til Sippelhaug

Stien deler seg i to der begge fører opp forbi fossen under Sippelhaug. Vi velger den øvre stien som går i vestlig retning, og deretter svinger videre oppover mot sør. På høyden over fossen raster vi, med flott utsikt til Sippelhaug og Sippelhaugnosi.

Nydelig utsikt til Sippelhaug og Sippelhaugnosi

Rasten etter 900 relativt bratte høydemeter gjorde godt, og med nye krefter og godt mot tar vi fatt på åskammen opp til Surnasetnosi. Vi finner ingen tydelig sti, men stykkevis viser stien seg og fører oss da ut på et meget luftig og utsatt punkt, men vi følger egne veivalg lenger inne på åskammen. Utsikten fra åskammen blir stadig mer spektakulær og storslått dess høyere vi kommer.

Lustrafjorden og Gaupnefjorden

Rivenosi 1340 moh.

Luftig og utsatt parti på vei til Surnasetnosi

Vel oppe, og over åskammen ble utsikten om mulig enda flottere, både til Lustrafjorden og til fjellene omkring.

Fjellvenn på spektakulær utsiktsplass på vei til Surnasetnosi

Storfin utsikt til Solvorn, Mollandsmarki og Molden fra Surnasetnosi

Utsikt fra Surnasetnosi mot Urnes, Solvorn og Mollandsmarki

Surnasetnosi har tre topp-punkt, ett på platåkanten 1246 moh., ett ved den store toppvarden 1252 moh., og det tredje på 1262 moh., som ligger noen hundre meter utover i sørlig retning.

Toppvarden på Surnasetnosi

Fjellvenn ved toppvarden på Surnasetnosi

Vi går samme vei ned igjen til parkeringsplassen og kjenner høydemetrene og brattene godt i beina, men gleder oss stort over de mange og flotte utsiktspunktene på vei nedover. På Vassløysa møter vi to hyggelige Årdøler som har ryddet stien opp dit, med kantklipper.

Mange takk for en storslagen fjelltur på Sørsiden av Lustrafjorden, med variert og frodig terreng på gamle og velbrukte stølsstier og med panorama utsikt til fjord og fjell i Luster!

Previous

Nobbafjelli 1540 moh.

Asbjørnnosi 1610, Skogafjellet 1589 og Buskrednovi 1513 moh.