Tussen 1232 moh.

Spektakulære Tussen 1232 moh. med utsikt til Fortun og Hurrungane

Glade fjellvenner ved toppvarden på Tussen, med Tverrådalskyrkja og Tundradalskyrkja i bakgrunnen

Om turen:

• Type tur: Fjelltur/Topptur/Fottur/Rundtur

• Lengde totalt: 20 km

• Tid totalt: 7 timer

• Stigning: 1300 meter

• Gradering: Svart - Svært krevende

• Turdato: 03.09.2022

• Turstart, stopp og parkering: Turparkering ved veikrysset mellom Mørkridsvegen og Bolstadvegen ved Heltne, Skjolden

• Interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket/Norgeskart

Tilkomst:
Det er en nydelig lørdag formiddag og sammen med gode fjellvenner kjører vi Lustravegen til Skjolden. Her tar vi av på Mørkridsvegen og følger den i ca 2 kilometer opp til veikrysset til Bolstadvegen, og parkerer på turparkeringsplassen her. Dagens turmål er en topptur til Tussen 1232 moh. via Bolstadnosi/Hjerseggnosi og med retur via fjellstølen Myrasete.

Turbeskrivelse:
Stistart er skiltet fra turparkeringen, og vi går ca 200 meter innover Mørkridsvegen, og tar av til høyre på gårdsveien opp til Heltne. Fra Heltne fortsetter vi på traktorvei oppover til høydegården Rebni 350 moh. Fra Rebni følger vi skiltet sti gjennom nydelig løvskog, med mye flott bjørk, opp til heimestølen Rebnisli 580 moh.

Heimestølen Rebnisli 580 moh.

Fra Rebnisli følger vi stien først i nordlig retning ca 300 meter, før stien svinger i østlig retning bratt oppover mot vårstølen Skåri. Vi går på nydelig jordsti og gode steintrapper gjennom et frodig terreng med fin bjørkeskog.

Ved “porten” til Mørkridsdalen landskapsvernområde

Gode og stødige steintrapper på vei til vårstølen Skåri

Nydelig terreng og utsikt fra stien opp til vårstølen Skåri

Nydelige vårstølen Skåri 850 moh., med utsikt til Skurvenosi på begge sider av Mørkridsdalen

Fra Skåri går vi på tydelig sti i sørlig retning slakt oppover i et nydelig lettgått og mykt terreng. Vi har nå gått nesten 900 høydemeter og trenger en “pust i bakken”, og vi finner oss et flott sted ved en idyllisk liten bekk og nyter god niste. Etter rasten fortsetter vi på stien i sørlig retning slakt oppover gjennom et nydelig og lettgått myrområde, til stien deler seg. Vi følger stien og småvarder i sørøstlig retning bratt oppover fjellsiden ovenfor det vakre Skåravatnet, til stupkanten ved Torgjelet. Her får vi en storslagen utsikt til Skjolden, Lustrafjorden og Lustrafjell!

Idyllisk og lettgått fra Skåri mot Bolstadnosi/Hjerseggnosi

Glade fjellvenner ovenfor det nydelige Skåravatnet med storslagen utsikt utover Lustrafjorden

Spektakulær utsikt fra stupkanten over Torgjelet og Skjolden

Vakre Skjolden mer enn 1000 høydemeter under oss

Fra utsiktspunktet over Torgjelet går vi i østlig retning, uten sti, noen hundre meter opp til en ny panorama utsikt, denne gangen til Vest Jotunheimen og det vakre fjellområdet opp til Tussen.

Praktfull utsikt fra platået over Bolstadnosi/Hjerseggnosi mot Vest Jotunheimen

Utsikt innover det fantastiske høyfjellsområde fra Bolstadnosi/Hjerseggnosi til Tussen

Vi fortsetter innover i et nydelig lettgått høyfjellsterreng, delvis på sti, i nordøstlig retning, mot Tussen som vi ser i det fjerne. Vi passerer nydelige små og blå fjellvann, og utsikten er strålende vakker mot Breheimen og Vest Jotunheimen.

Idyllisk fjellvann like ved stien mot Tussen med Harbardsbreen i bakgrunnen

Fra stien til Tussen mot Bergsdalen, Sognefjellsvegen og høyfjell og tinder ved Turtagrø

Tussen i sikte oppe til venstre, med Rundnosi 1014 moh. nede til høyre

Vi forsøker å gå den korteste ruten mot Tussen, men vi må tilpasse ruten i forhold til små daler, store fjellforkastninger og sprekker i fjellet. Enkelte av sprekkene er store og dype, mens andre er små, og vi forstår at her må vi være ekstra oppmerksom og forsiktig. Vi følger stien som går langs den lange og luftige stupkanten oppover mot Tussen, men noen ganger, der det er luftigst, velger vi å forlate stien for å gå i trygg avstand til kanten.

Store forkastninger og dype sprekker på vei mot Tussen

Stien mot Tussen følger stupkanten mot Fortunsdalen

Nydelig høst I fjellet

Nydelig utsikt fra stien til Tussen mot Hurrungane

Utsikt utover det store fjellplatået mellom Bolstadnosi/Hjerseggnosi og Tussen, med Tussavatnet/Myrasetvatnet

Store og dype sprekker ved stien, like før toppen av Tussen

Oppe ved toppvarden på Tussen 1232 moh., får vi en spektakulær og storfin utsikt i alle himmelretninger! Ved toppvarden nyter vi den fine dagen med en lang rast og god niste!

Storslagen utsikt fra Tussen mot Fortunsdalen og Hurrungane

Utsikt fra Tussen innover Fortunsdalen til Ormeli og tindene fra Loftet til Steindalsnosi bakerst t.h.

1200 høydemeter ned til vakre Fortun fra Tussen 1232 moh.

Fantastisk dag og rasteplass på Tussen ved toppvarden og skiltet grense til Breheimen nasjonalpark

Luftige Tussen med Austanbotntindane i bakgrunnen

Etter rasten ved toppvarden på Tussen går vi, uten sti eller merking, i nordvestlig retning nedover mot Myrasete. Snart møter vi en stor forkastning i terrenget som gjør at vi må gå noen hundre meter i nord/nordøstlig retning, for deretter å fortsette i nordvestlig retning naturlig nedover i det flotte og myke terrenget til fjellstølen Myrasete.

Under den store forkastningen i terrenget som går i sørvestlig retning - Myrasetevatnet t.h.

Vakre Myrasete fjellstøl og sommerstøl

Gammel krasafaren steinbu minner om en svunnen tid på Myrasete

Like under Myrasete finner vi stien som svinger seg bratt nedover i nordvestlig retning og deretter i sørvestlig retning slakt nedover og bortover langs en smal hylle under fjellskåri. Vi krysser elven/bekken Brattgrovi, som fosser ned fjellskåri og kaster seg videre de ca 800 høydemeterne ned mot Mørkri. Vannføringen er liten i dag, men vi forstår at under snøsmelting eller etter mye nedbør, kan denne elvekryssingen by på utfordringer. Vi fortsetter på stien, fortsatt i sørvestlig retning, og må passere noen steinras som har gått over stien og som byr på noen spennende utfordringer, før vi er vel nede ved vårstølen Skåri. Fra Skåri går vi samme sti og trasé ned til igjen til turparkeringen.

Brattgrovi fra Myrasetevatnet fossende ned fjellskåri

Brattgrovi kaster seg 800 høydemeter ned til Mørkri

Flere ras over stien gir oss spennende utfordringer på vei ned til Skåri

Vakre Skjolden fra høydegården Rebni

Mange takk for en stor og opplevelsesrik fjelltur til Tussen 1232 moh. i Luster, i et nydelig variert terreng og særegent fjellområde med en spennende geologisk historie, med flotte støler, nydelige blå fjellvann, spektakulær utsikt og nærhet til elver, fjord, fjell og tinder.