Vågsberget 1266 moh. via Fivla og Grimaklanten

Utsikt fra den sørlige toppen av Vågsberget 1256 moh. mot Hest, Såta og Solsetnosi

Fra Grimaklanten mot Buskrednosi, Vangsen og Grånosi

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket/Norgeskart

Kartutsnitt med vårt rutevalg i Garmin Connect - ©Copyright Garmin - Google

Tilkomst:
Det er en fin høstdag i slutten av september og vi kjører Jostedalsvegen til Husøy, der vi tar til høyre oppover Vigdalsvegen til Øygarden, og videre derfra på bomvei opp til turparkeringen på Vårstølen. Dagens turmål er å gå til Vågsberget 1266 moh. og Kollen 1178 moh., via Fivla og Grimaklanten 1148 moh., sammen med gode familie-fjellvenner.

Turbeskrivelse:
Fra Vårstølen går vi på tydelig og merket sti i sørlig retning ned til Vigdalselvi som vi krysser på bro. Stien fortsetter i sør/sørøstlig retning gjennom nydelig bjørkeskog opp til bandet mellom Vigdalen og Dalsdalen. Her møter vi stiskille Fivla, Vigdalen og Dalsdalen.

Gode fjellvenner ved stiskille Fivla, Vigdalsstølen og Dalsdalen

Fra stiskille, på bandet mellom Vigdalen og Dalsdalen, følger vi merket sti videre bratt oppover mot Fivla, med flott utsikt til Kattøyra, Kilen, Dalsdalen og Vigdalen. Stien svinger seg oppover gjennom nydelig høstpyntet bjørkeskog, og når vi nærmer oss Fivla og tregrensen, flater terrenget ut og vi går i et vakkert høstpyntet og lettgått fjellområde opp til DNT turisthytta Fivla 972 moh. Fivla var opprinnelig en gammel fjellstøl som ble brukt av gårder på Høyheimsvik og Nes.

Høstidyll ved Fivla mot Kattøyra og Flatafjellet

God sti og merking fra Vårstølen til turisthytta Fivla, flott plassert under Fivelnosi 1466 moh.

Fra Fivla følger vi stien i sørlig retning oppover mot Stongfjellet, fortsatt i et nydelig mykt og lettgått høyfjellsterreng. Snart flater terrenget ut og til høyre for stien møter vi store flotte myrer og tjern med Grimaklanten som et tydelig midtpunkt her i starten av Vågsdalen. Herfra starter vi en rundtur, uten sti eller merking, til Grimaklanten, Vågsberget 1256 moh., Kollen 1178 moh., Vågsberget 1266 moh. og tilbake til området og stien under Fivla. Vi går innover myrene og opp de ca hundre høydemeterne til denne flotte utsiktstoppen Grimaklanten 1148 moh. På toppen nyter vi god niste og nydelig utsikt nedover Vågsdalen til Våg, Vågsberget, Rydalen og høyfjellene mellom Hafslo og Leirdalen.

Nydelige myrer og tjern i Vågsdalen med utsikt til Asbjørnnosi mellom Grimaklanten og Vågsberget

Grimaklanten 1148 moh. med utsikt til Krokberg, Røneidseggi og Asbjørnnosi (foto: Anders S. Fossøy/Kartfossøy)

Utsikt fra Grimaklanten nedover Vågsdalen til Våg med Vågsberget t.h.

Etter rasten går vi ned på nordsiden av Grimaklanten og fortsetter naturlig og bratt oppover fjellsiden i nordlig retning og deretter svinger vi i vest/sørvestlig retning opp mot Vågsbergets sørlige topp 1256 moh. Fra Grimaklanten og opp til Vågsberget går vi oppover i en lettgått fjellside med myr, lyng og mose, før berg og stein tar over når vi nærmer oss topp-platået. På Vågsberget 1256 får vi panorama utsikt til Asbjørnnosi, Grønndalseggi, Hest, Såta, Solsetnosi og fjellryggen opp til Vassdalsfjellet.

Utsikt fra den sørlige toppen av Vågsberget mot Tunsbergdalsvatnet, Hest og Såta i Leirdalen

Utsikt fra Vågsberget mot Leirdalen med den flotte fjellryggen fra Solsetnosi til Vassdalsfjellet

Fra den sørlige toppen på Vågsberget, går vi i nordlig retning mot Kollen 1178. Det store fjellplatået mellom Vågsberget 1256 (over Vågsdalen), Kollen 1178 (over Vigdalen) og Vågsberget 1266 (over Fivla), er et nydelig og lettgått høyfjellsområde med flotte småvann og høydedrag. Utsikten fra Kollen 1178 er storflott mot Jostedalen, Buskrednosi, Vangsen, Grånosi og Spørteggbreen.

På vei til Kollen 1178 med utsikt til Buskrednosi, Vangsen, Grånosi og Spørteggbreen

Glade fjellvenner på Kollen 1178 moh. med utsikt mot Buskrednosi og Vangsen

Fra Kollen 1178 går vi i sørøstlig retning opp til det høyeste punktet på Vågsberget 1266 moh., fortsatt i nydelig lettgått høyfjellsterreng. Utsikten her oppe er storslått til Jostedalen, Jostedalsbreen, Buskrednosi, Vangsen, Spørteggbreen, Kattøyra og Fivlenosi.

Utsikt fra det høyeste punktet på Vågsberget 1266 moh. med utsikt mot Buskrednosi og Vangsen

Utsikt innover Vigdalen fra Vågsberget, mot Vangsen, Grånosi og Spørteggbreen

Fra Vågsberget 1266 går vi nedover i nordøstlig retning i et nydelig mykt og lettgått terreng, i vakre høstfarger. Under Fivla møter vi igjen den gode og godt merkede stien og følger den ned igjen til Vårstølen i Vigdalen.

Utsikt fra under Vågsberget mot Jostedalsbreen til Brenibba og Lodalskåpa

Høstidyll i fjellet i dag

Storslått høstterreng med utsikt fra Fivla mot Storen

Turglede ved Fivla

Mange takk for en stor og flott fjelltur i et lettgått og fantastisk turterreng i nydelige høstfarger, fra Vårstølen i Vigdalen, til Fivla, Grimaklanten, Vågsberget og Kollen, med vakker og storslagen utsikt på hele turen.