Dagsturhytta i Arna - Ådnabu 350 moh.

Bergens første dagsturhytte, Dagsturhytta Ådnabu, ligger flott plassert med storflott utsikt til Arnadalen, Arnavågen, Sørfjorden og fjellene rundt

Lett og glad stemning på Dagsturhytta Ådnabu i nydelig søndagsvær

Om turen:

• Type tur: Fjelltur/Fottur

• Lengde totalt: 7 km

• Tid totalt: 2 timer

• Stigning: 350 meter

• Gradering: Blå - Middels

• Turdato: 10.03.2024

• Turstart og stopp: Arna stasjon/Arna terminal, 8 moh.

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket/Norgeskart

Tilkomst:

Det er en nydelig søndag i mars og vi har planlagt å gå opp til den nye Dagsturhytta i Arna - Ådnabu, med start fra Arna stasjon, Kirkesiden.

Det er også mulig å ta buss fra Arna terminal opp til Hølbekken, og starte turen derfra.
Kommer du med bil kan du parkere på Ådnamarka skole, der turgåere til Dagsturhytta kan parkere på ettermiddager fra kl. 16.30 samt lørdag, søndag og helligdager.
Turen til Dagsturhytta Ådnabu er godt og tydelig skiltet både fra Ådnamarka skole og Hølbekken.

Flotte Arna kirke anno 1864

Turbeskrivelse:

Fra sørsiden/Kirkesiden av Arna stasjon går vi gjennom parkeringsplassen og videre til Arna kirke og tar der til venstre oppover gangveien. Vi krysser Indre Arna-vegen og fortsetter oppover trappene og bakken til Vollavegen, og der vi ta til høyre. Vi går Vollavegen til endes og deretter gaten Gotevollane i ca 50 meter, og tar til høyre inn på gaten Eikhaugen som vi følger til Ådnamarka skole. Fra p-plassen på Ådnamarka skole følger vi Dagsturhytta-skiltene opp til stistart ved Oppetveitlia og går videre på fin traktorvei opp til Eikestølen, omgitt av store flotte løvtrær.

Flott vei og nydelige løvtrær i Oppetveitlia mot Eikestølen

Fra Eikestølen på vei til Dagsturhytta Ådnabu

Fra Eikestølen følger vi tråkket/stien og krysser Meåsbekken på nybygget bro. Etter broen fortsetter vi på tydelig god og myk sti, bratt oppover på naturens egne trappetrinn. Det første stykket oppover Meåsen går vi gjennom storvokst granskog, og deretter åpner terrenget seg og vi fortsetter i flott blandingsskog helt opp til Dagsturhytta.

Nydelig sti gjennom storvokst granskog oppover Meåsen

Dagsturhytta Ådnabu i sikte…

På hele turen fra Oppetveitlia til Dagsturhytta Ådnabu, møter vi mange glade og hyggelige turgåere i alle aldre. Ekstra mange glade barn i følge med foreldre og besteforeldre, er i aktiv og positiv lek i og rundt den nye flotte hytta. I det fine været koser vi oss sammen med mange fornøyde turgåere og nyter den fantastiske utsikten fra hytten og området rundt.

For å få gode bilder av Ådnabu og omgivelsene, går vi en “liten sløyfe” oppover Stemmebrunane på stien mot Skåldalsnipa.
For de som ønsker å gå videre opp til Skåldalsnipa 603 moh., er stien tydelig og god, med flott utsikt hele veien opp og ekstra flott fra toppen.

Info om Dagsturhytta Ådnabu i Arna, fra Bergen kommune - les mer her

Fantastisk dag og utsikt fra Dagsturhytta Ådnabu mot Indre Arna, Arnavågen, Sørfjorden og fjellene rundt

Gratulerer Arna! Første dagsturhytte i Bergen, Dagsturhytta Ådnabu

Panorama Indre Arna, fra Ådnabu med Arnanipa til høyre

Flott utsikt fra Ådnabu til Langedalen, Borgo, Haugevarden/Hauggjelsvarden og Vidden mot Borgaskaret

Nydelig utsikt til Tangelandsvatnet, Borgo, Borgaskaret og Vidden fra Ådnabu

Nydelige Borga over Rødland fra Ådnabu

Storflott utsikt fra Ådnabu mot sør til Espeland og Haukeland med Livarden t.v. og Skavdalsfjellet t.h.

Vi følger den samme gode stien og ruten ned igjen til Arna stasjon.

Mange takk for en flott tur til Bergens første Dagsturhytte, Ådnabu i Arna. Et lett tilgjengelig turmål for hele familien, enten du kommer med tog, buss eller bil. Dagsturhytta Ådnabu har nydelig beliggenhet på en fjellhylle, med storflott utsikt til Arnadalen, Arnavågen, Sørfjorden og fjellene rundt.

Du finner turbeskrivelser til flotte fjellturer i Arnafjellene, Gullfjellene, Vidden og Byfjellene i linken under: