Lyderhorn 396 moh. via Ørnafjellet og Skjenafjellet

Storflott utsikt fra Lyderhorn 396 moh. over Gravdalsvatnet og Gravdal til Byfjorden, Nordnes og Sandviken

Utsikt fra Lyderhorn over Byfjorden med Askøy t.v. og Sandviken, Eidsvåg og Åsane t.h.

Panoramautsikt fra Lyderhorn 396 moh. over Kjøkkelvik, Olsvik og Godvik mot Askøybrua over Byfjorden til Askøy, med Hjeltefjorden utover t.v.

Om turen:

• Type tur: Fjelltur/Topptur/Fottur/Rundtur

• Lengde totalt: 9,5 km

• Tid totalt: 3 timer

• Stigning: 550 meter

• Gradering: Blå - middels

• Turdato: 31.10.2023

• Turstart, stopp, og parkering: Kvarven turparkering, Kvarvenbakken, 42 moh., Gravdal i Bergen

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket/Norgeskart

Kartutsnitt med vårt rutevalg i Garmin Connect - ©Copyright Garmin - Google

Tilkomst:

Det er en fin høstdag, siste dag i oktober, og vi kjører Sotraveien gjennom Damsgårdstunnelen og tar av til høyre mot Nygård, og ca to hundre meter senere tar vi til venstre på Gravdalsveien og følger den til turparkeringsplassen i Kvarvenbakken. Dagens fjellturmål er å gå opp til Lyderhorn 396 moh. via Kvarven friluftslivs- og krigsminneområdet, Ørnafjellet 329 moh. og Skjenafjellet 319 moh.

Turbeskrivelse:

Fra turparkeringsplassen følger vi Kvarvenbakken videre oppover ca 400 meter til Kvarven friluftslivs- og krigsminneområdet. Derfra går vi stiene oppover, gjennom krigsminneområdet med de mange kanonstillingene. Utsikten fra kanonstillingene er fantastisk mot Byfjorden, Skålevik, Kjøkkelvika, Askøybrua og Askøy.
Vi fortsetter opp til terrenget flater ut på toppen av Kvarven og følger stien videre til et godt markert stiskille med stiskilt. Her tar vi til venstre på sti, mellom de gamle steinmurene, mot Ørnafjellet (ikke skiltet). Vi passerer et militært område med høye nettinggjerder og fortsetter slakt innover på venstre side av Skåleviksvatnet. Litt senere starter stigningen på god og tydelig sti mot Ørnafjellet, og utsikten blir stadig flottere til Skåleviksvatnet, Byfjorden, Askøybrua og Askøy. På en høyde like før Ørnafjellet passerer vi en stor flott varde merket “Sjøkadettforeningen Valkyrien 2011”, og herfra er utsikten storflott mot Byfjorden, Bergen Sentrum og Byfjellene. Vi følger stien videre, først et kort parti ned, før den siste bratten opp til Ørnafjellet 329 moh. Utsikten på toppen av Ørnafjellet er makeløs i alle himmelretninger.

Nydelig høstidyll oppover Kvarvenbakken

Informasjonsskilt på Kvarven Fort med spennende historisk informasjon

Kvarven friluftslivs- og krigsminneområdet er flott tilrettelagt med gode stier, utsiktspunkt og mange krigsminner

Nydelig utsikt fra en strategisk plassert kanonstilling over Skålevik, Kjøkkelvika og Byfjorden

Her mellom steinmurene starter stien fra Kvarven mot Ørnafjellet

Nydelig utsikt over Skåleviksvatnet til Byfjorden og Askøybrua fra stien opp til Ørnafjellet

Flott varde på en høyde like før Ørnafjellet, merket “Sjøkadettforeningen Valkyrien 2011”

Storslagen utsikt over innseilingen til Bergen fra Ørnafjellet 329 moh.

Utsikt fra Ørnafjellet utover Byfjorden med Florvåg t.v. og Eidvågsneset t.h., og Nordhordlandsbrua kan skimtes lengst bak

Utsikt fra Ørnafjellet mot Lyngbø og Nipedalen, Gravdalsfjellet og Damsgårdsfjellet med Løvstakken bak

Fra Ørnafjellet går vi ned på samme sti til stiskille Lyderhorn/Gravdalslien, og fortsetter til venstre mot Lyderhorn. Vi følger stien videre slakt bortover myrområdet på østsiden av Skjenafjellet og tar etterhvert den tydelige stien opp til høyre i nordlig retning til toppen av Skjenafjellet 319 moh. På toppen av Skjenafjellet får vi atter en storflott utsikt i alle himmelretninger.

Utsikt fra Skjenafjellet 319 moh., også kalt Ramnaberg, mot Ørnafjellet

Flott utsikt fra Skjenafjellet over Kanadaskogen til Fyllingsdalen og Fana med Rosendalsalpene lengst bak

Utsikt fra Skjenafjellet over Søre Skåleviskvatnet, Skåleviksvatnet, Kvarven over Byfjorden til Askøy

Vi går ned igjen stien fra Skjenafjellet og fortsetter videre til hovedstien opp til Lyderhorn, og følger den de siste brattene opp til toppen. Signaturtoppen Lyderhorn 396 moh. har vært et kjent seilingsmerke som er godt synlig fra skipsleden både nordover og sørover, og utsikten fra toppen er fantastisk og spektakulær!

Skjenafjellet og Ørnafjellet fra stien mot Lyderhorn

Makeløs utsikt fra Lyderhorn 396 moh. mot Olsvik, Godvik og innseilingen til Bergen

Spektakulær utsikt fra Lyderhorn over Loddefjord, Brønndalen og Storavatnet til Drotningsvik, Sotrabrua og Sotra

Panoramautsikt fra Lyderhorn mot nordvest med Øygarden lengst bak

Fra toppen av Lyderhorn til Kvarven med Skjenafjellet og Ørnafjellet t.h.

Utsikt fra Lyderhorn mot sør til Vestkanten, Håkonsvern, Grimstadfjorden, Bergen Lufthavn Flesland og Raunefjorden

Utsikt fra Lyderhorn over Gravdalsfjellet og Kanadaskogen til Løvstakken og Fyllingsdalen

Signaturtoppen Lyderhorn har nydelig utsikt i alle himmelretninger

Etter å ha beundret den fantastiske utsikten fra Lyderhorn i det flotte høstværet, følger vi hovedstien nedover, og ved de mange stiskillene følger vi skilting mot Kvarven.

Flott høstdag ved Skåleviksvatnet, Ørnafjellet og Skjenafjellet

Tretrappene ved Skåleviksvatnet opp til Kvarven

Nydelig høst på gode stier mellom historiske murer på Kvarven

Mange takk for en strålende flott fjelltur til signaturtoppen Lyderhorn 396 moh. i Bergen vest. Turen går via Kvarven friluftslivs- og krigsminneområdet, Ørnafjellet og Skjenafjellet, med en makeløs utsikt i alle himmelretninger.

Previous

Dagsturhytta i Arna - Ådnabu 350 moh.