Fjelltur fra Lone i Arna til Bergen Sentrum

• Stigning: 730 meter

• Gradering: Rød - krevende

• Turdato: 20.09.2022

• Turstart, stopp og parkering: Busstopp Lone eller parkering ved Betania bedehus på Lone 80 moh., Haukeland i Arna, Bergen

Kartutsnitt med vår rute: ©Sports Tracker - ©Kartverket/Norgeskart

Vårt rutevalg - Garmin Connect - ©Copyright Garmin - Google

Tilkomst:
Det er flott høstdag i september og vi tar bussen fra Indre Arna til Lone, der dagens fjelltur starter. Vi har planlagt å gå fra Lone via Haugevarden (Hauggjelsvarden), Turnerhytten og Ulriken til Bergen Sentrum.

Turbeskrivelse:
Fra busstoppet krysser vi togskinnene og går videre til venstre opp til Betanien bedehus, og derfra går vi igjen til venstre på bilvei ca 800 meter oppover Kalihaugen. Ved enden av bilveien fortsetter vi på traktorvei ca 600 meter til veiskillet ved Bratlandsveien, og her ved grinden og turskiltene starter stien til Haugevarden, Turnerhytten og Ulriken. Stien er tydelig og god og vi går bratt oppover, først i et nydelig kulturlandskap, og etter at vi har krysset en fin bekk, gjennom et terreng med nydelig blandingsskog og enkelte plantefelt med gran. Vi vinner fort høyde oppover her, og terrenget åpner seg på ca 400 moh. Dess høyere vi kommer blir utsikten blir stadig finere til Espeland, Lone, Haukeland, Haukelandsvatnet, Unneland og Gullfjellene. Oppe ved stiskillet Bratland camping/Ulriken tar vi til høyre i nordlig retning oppover Øvstegjelshaugane, til et nydelig utsiktspunkt med en flott varde.

Stistart til Haugevarden ved grinden i Brattlandsvegen, på god sti i et nydelig terreng

Mange fine turmuligheter

God og tydelig sti mot Haugevarden

Nydelig lettgått terreng oppover Øvstegjelshaugane mot Haugevarden

Panorama utsikt fra stien til Haugevarden mot Espeland, Lone, Haukeland, Haukelandsvatnet og Unneland med Gullfjellene i bakgrunnen

Fra det flotte utsiktspunktet ved stien går vi slakt oppover i et flott og mykt terreng, først til den nordre Haugevarden 673 moh. og deretter ca hundre meter videre til den store Haugevarden 674 moh. Herfra får vi nydelig utsikt i alle himmelretning.

På rett vei…

Utsikt fra den nordre Haugevarden 673 moh. mot Skåldalsfjellet og Gullfjellstoppen

Utsikt fra den nordre Haugevarden 673 moh. mot Ulriken

Utsikt fra den nordre Haugevarden 673 moh. mot Menneskerettighetsvarden på Storhaugen og Rundemanen

Utsikt fra den store Haugevarden 674 moh. mot Vidden

Fra den store Haugevarden følger vi stien slakt nedover i sør/sørvestlig retning forbi det vakre Øvstegjelsvatnet og deretter videre til Turnerhytten.

Vakre Øvstegjelsvatnet ved hytten Valhall, eid av 12 private eiere (som de 12 norrøne gudene)

Nydelig høst ved Øvstegjelsvatnet og Smedmyra

Utsikt fra stien til Turnerhytten

Fra Turnerhytten går vi i nordvestlig retning til vi møter stien over Vidden, som vi følger til Ulriken.

Idyllisk fjellvann ved Turnerhytten

Utsikt fra stien til Ulriken, mot Skomakarvatnet, Blåmanen og Rundemanen

Utsikt fra stien til Ulriken mot Vassdalsvatnet og Vasslifjellet, med Rosendalsalpene lengst bak

Nydelig turvær og godt vær for paragliding på Ulriken i dag

Utsikt fra stien ved Lægdetjernet mot Nordåsvatnet og vest i havet

Panorama Bergen Sentrum fra Ulriken

Oppstemten og Bruse

Panorama Bergensdalen og Fana fra Ulriken

Fra Ulriken går vi ned trappestien Oppstemten og følger derfra grusveien videre ned til Montana. Herfra går vi skiltet og flott nyoppgradert vei og trapper ned Skotbergkleiven, til Ulriksbanens nedre stasjon.

Følg ny flott vei og trapper ned Skotbergskleiven til Ulriksbanens nedre stasjon

Fra Ulriksbanens nedre stasjon går vi Haukelandsbakken, Ulriksdal, Fløenbakken og inn på den nye gang- og sykkelstien Fløenstien, forbi AdO Arena og videre bort til Bergen stasjon.

På hele turen fra Lone til Bergen Sentrum har vi møtt og pratet med mange hyggelige turgåere som også har nytt den nydelige høstdagen på “Bergens tak”!

Mange takk for en strålende fin fjelltur fra Lone i Arna til Bergen Sentrum, via Haugevarden, Turnerhytten og Ulriken, i et nydelig og variert terreng med storfin utsikt til Arna, Gullfjellene, Vidden, Byfjellene og Bergen By!