Vikinghytten via Norhytten og Grønetua

• Stigning: 580 meter

• Gradering: Blå - Middels

• Turdato: 22.04.2023

• Turstart, stopp og parkering: Hjortland turparkering, 164 moh., Åsane - Bergen

Kartutsnitt med vår rute: ©Sports Tracker - ©Kartverket/Norgeskart

Vårt rutevalg - Garmin Connect - ©Copyright Garmin - Google

Tilkomst:
Det er en fin og varm lørdagsmorgen med sol fra skyfri himmel og vi kjører E39 til Åsane, og tar av til Liamyrane og Liavegen i rundkjøringen ved Ikea. Vi tar deretter av på skiltet vei til Hjortland og følger Hjortlandsvegen opp til turparkeringsplassen på Søre Hjortland. Dagens turmål er en rundtur til Norhytten (Norhytta), Grønetua, Vikinghytten og Vinddalsskaret.

Turstart fra turparkeringsplassen på Hjortland

Mange fine turmuligheter fra Hjortland

God sti mot Norhytten

Turbeskrivelse:
Fra turparkeringen på Hjortland går vi oppover traktorveien/Hjortlandsvegen ca to kilometer til stiskille Norhytten, Haugland og Vikinghytten. Her starter den tydelige og gode stien og vi går slakt nedover i et stort myrområde, og etter ca 300 meter krysser vi Åreina på flott gammel bro. Herfra fortsetter vi oppover på god myk sti i, nydelig storvokst furuskog, i sørvestlig retning. Vi krysser et nytt myrområde og furuskogen erstattes av flott mosekledd bjørkeskog oppover Hauglandsdalen til Høystakkane og Såtbotn. Det siste korte stykket opp til Norhytten blir terrenget og stien brattere og vi får en nydelig utsikt nedover Hauglandsdalen til Åsane, Høgstefjellet og Veten. På Norhytten tar vi en lang rast og nyter matpakke og kaffe på den fine sørvendte terrassen, sammen med andre glade fjellvenner. Den flotte og velholdte Norhytten 523 moh. er eid av Varegga Grunneigarlag og Arna turn- og idrettslag.

Vi krysser Åreina på bro

Fin bjørkeskog og god sti i Hauglandsdalen

Utsikt fra Såtbotn nedover Hauglandsdalen mot Åsane, Høgstefjellet og Veten

Norhytten - Flott hytte og god rasteplass for glade fjellvenner

Fra Norhytten følger vi stien i sørlig retning innover og oppover myrområdet Skitnedalen, mellom Såta/Borga og Vardegga. Vi krysser under høyspentlinjen og følger stien som her svinger 90 grader i vestlig retning opp til Grønetua 642 moh. Oppe på Grønetua får vi en fantastisk utsikt over Gullfjellene, Vidden, Vardegga, Byfjorden og Herdlafjorden.

Utsikt fra stien til Grønetua mot Borga og Gullfjellsmassivet

Grønetua byr på mange turmuligheter på Byfjellene

Fin varderekke og god sti over Grønetua

Panorama fra Grønetua mot Dyrhøgda med hytten Dyrhovda t.v. og Vardegga med Vikinghytten t.h.

Fra Grønetua følger vi varderekken og Vardegga nedover i nordvestlig retning til Vikinghytten, i et nydelig mykt viddeterreng med strålende utsikt til alle kanter. Ved Vikinghytten 586 moh. er det mange turgåere som nyter den fine vårdagen i solen, både på den lange vestvendte hyttebenken og på de flotte knausene rundt hytten. Vikinghytten eies og drives av Turn-og idrettsforeningen Viking.

Utsikt fra Vardegga mot Tranehytten, Øvre Jordalsvatnet, Tarlebøvatnet med Rundemanen t.h.

Nydelig vårdag og god stemning ved Vikinghytten i dag

Fra Vikinghytten fortsetter vi på den gode stien i nordvestlig retning nedover mot Ulskebjørnen og Ulskestemma til Vinddalsskaret. Terrenget er bratt det siste stykket ned til Vinddalsskaret og utsikten ned i den flotte Vinddalen er spektakulær.

Utsikt over Ulskebjørnen og Ulskebjørnstemma mot Eidsvågen, Byfjorden og Herdlafjorden

Utsikt fra stien i Vinddalsskaret mot Vinddalen, Jordal, Indrevatnet, Jordalsvatnet og Eidsvågen

Fra Vinddalsskaret følger vi skiltet og god sti gjennom nydelig flott bjørkeskog ned igjen til traktorveien/Hjortlandsvegen og videre ned til turparkeringsplassen.

God skilting i Vinddalsskaret

God sti fra Vinddalsskaret ned til Hjortlandsvegen

Mange takk for en storfin rundtur fra Hjortland i Bergen til Norhytten, Grønetua, Vikinghytten og Vinddalsskaret. Fjellturen går i et nydelig og variert terreng i Byfjellene, med store flotte myrområder, vakker furu- og bjørkeskog opp til lettgått viddeterreng med strålende flott utsikt i alle himmelretninger.