Skåldalsnipa 603 moh. via Ådnabu

Nydelig og spektakulær utsikt mot Arna, Arnavågen og Sørfjorden fra Skåldalsnipa sin nordvarde 625 moh.

Storflott utsikt fra toppen av Skåldalsnipa 603 moh. mot Unneland, Livarden, Haukelandsvatnet, Haukeland og Espeland

Fantastisk terreng på Sælinga 685 moh. med nydelig og vid utsikt i alle himmelretninger

Om turen:

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket/Norgeskart

Kartutsnitt med vårt rutevalg i Garmin Connect - ©Copyright Garmin - Google

Tilkomst:

Det er 2. Påskedag og sol fra skyfri himmel. Vi kjører Stølsvegen og tar ned Nylendet til Eikhaugen der vi parkerer på Ådnamarka skule. Her kan turgåere parkere på ettermiddager fra kl. 16.30 samt lørdag, søndag og helligdager.
Dagens fjellturmål er å gå en rundtur via Dagsturhytta Ådnabu til Skåldalsnipa og Sælinga, derfra nedover Garnesrinden til Reppadalen, videre på Reppadalsvegen ned til Oppetveiten, og deretter ned til Stølsvegen og Ådnamarka skule.

Ådnamarka skule på Eikhaugen i Indre Arna

Turbeskrivelse:

Fra p-plassen på Ådnamarka skule følger vi Dagsturhytta-skiltene opp til stistart ved Oppetveitlia og går videre på fin traktorvei til Eikestølen, omgitt av storflotte løvtrær. Fra Eikestølen følger vi tydelig sti bratt oppover Meåsen, først gjennom storvokst granskog og deretter gjennom fin blandingsskog. Etterhvert åpner terrenget seg og vi får flott utsikt til Indre Arna, Arnavågen, Sørfjorden og fjellene rundt. Vel oppe på “fjellhyllen”ved Dagsturhytta Ådnabu er utsikten storflott til Arnadalen, Langedalen, Vidden, Indre Arna, Arnavågen og Sørfjorden.

Fin turvei med nydelige løvtrær oppover mot Eikestølen og Dagsturhytta Ådnabu

Nydelig utsikt mot Indre Arna og Arnavågen fra stien opp til Dagsturhytta Ådnabu

Dagsturhytta Ådnabu er nydelig plassert over Arnadalen og har på kort tid blitt et svært populært turmål for store og små turgåere

Fra Ådnabu fortsetter vi på tydelig sti i nydelig turterreng oppover Stemmebrunane mot Øvste Hestabotnen, med Skåldalsnipa i sikte. Stien oppover til Skåldalsnipa følger en naturlig trasé i fjellsiden, i sørlig retning, med strålende utsikt hele veien opp til toppen.

Panoramautsikt mot nord, fra stien mellom Ådnabu og Skåldalsnipa

Panoramautsikt fra Skåldalsnipa 603 moh., med f.v. Livarden, Haukeland, Søylevatnet, Grimevatnet og Haukelandsstikkene

Fra toppvarden på Skåldalsnipa 603 moh. med en fantastisk utsikt i alle himmelretninger

Utsikt fra Skåldalsnipa 603 moh. mot f.v. Gullfjellet, Søre Gullfjellstoppen og Austefjellet

Fra toppen av Skåldalsnipa fortsetter vi på stien oppover mot Sælinga i nordøstlig retning. På “platået” der stien svinger i østlig retning mot Sælinga, fortsetter vi rett frem i nordlig retning et par hundre meter, til det spektakulære utsiktspunktet ved Skåldalsnipa sin nordlige varde 625 moh.

Nydelig turterreng mellom Skåldalsnipa og Sælinga med nordvarden i sikte

Skåldalsnipa sin nordvarde 625 moh. med spektakulær utsikt over Indre Arna, Arnavågen og Sørfjorden

Fra Skåldalsnipa sin nordlige varde går vi tilbake til stiskille Skåldalsnipa/Sælinga og følger stien bratt oppover i østlig retning, til terrenget igjen flater ut oppe på Sælinga. Her raster vi i nydelig påskevær i solhellingen med storflott utsikt til Gullfjellene.

Nydelig utsikt fra Sælinga over Skåldalsfjellet mot Gullfjellene med f.v. Gullfjellstoppen, Ronamanen, Gullfjellet og Søre Gullfjellstoppen

Etter en lang og god rast går vi i nordlig retning på god sti bortover den fine og lettgåtte åsryggen av Sælinga, hele tiden med 360 graders panoramautsikt! Fra toppen av Sælinga 685 moh. fortsetter vi nedover Garnesrinden, i det samme flotte turterrenget, i retning Reppadalen. Etterhvert endrer terrenget seg, til myr med tettvokst bjørkeskog, og stien blir mindre tydelig de siste hundre meterne ned til Reppadalen og Seimssetra.

Nydelig turterreng og sti på toppen av Sælinga 685 moh. med storflott utsikt i alle retninger

Fra stien nedover Garnesrinden med strålende utsikt til f.v. Veten, Hetlebakksåta, Sørfjorden og Arnavågen, Indre Arna, Arnanipa og Tunesfjellet

Utsikt fra Garnesrinden over Repparåsen mot f.v. Bruviknipa, Bruvik, Sørfjorden og Hananipa

Trolsk stemning i den tette bjørkeskogen ned til Reppadalen

Vakre Reppadalen naturreservat, med Garnessetra og Seimssetra under Tunesfjellet og Repparåsen

Seimssetra i vakre Reppadalen naturreservat

Fra Reppadalen går vi på tydelig sti, i vestlig retning ca 400 meter, til vi møter Reppardalsvegen. Vi følger Reppardalsvegen helt ned til innmarken over Oppetveiten. Der tar vi til venstre gjennom grinden og går ca 100 meter på tydelig sti og fortsetter nedover en smal inngjerdet sti, mellom innmarkene, til Oppetveiten gård. Herfra går vi til venstre på bilvei nedover Oppetveiten til Stølsvegen og Ådnamarka skule.

Fra Reppardalsvegen like over Oppetveiten der vi går gjennom grinden til venstre i bunnen av bakken

Mange takk for en flott og lett tilgjengelig rundtur i de østlige fjellene over Arnadalen i Bergen, til Dagsturhytta Ådnabu, Skåldalsnipa, Sælinga, Garnesrinden og Reppadalen. Turen går i et nydelig og variert turterreng med strålende flott utsikt på hele turen.

Se også våre turbeskrivelser til den nye Dagsturhytta i Arna og tur til Skåldalsnipa fra Espeland i Arna: