Fanaråken 2068 moh.

• Gradering: Rød - Krevende

• Turdato: 03.07.2021

• Turstart og stopp: Helgedalen 923 moh., Turtagrø, Luster

• Parkering: Turparkering ved bommen i Helgedalen (få plasser). Alternativ: Turtagrø turparkering ca. 880 moh.

• Vår rute og interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket/Norgeskart

Nydelig sommerdag ved Lustrafjorden, mot Skjolden og med Fanaråken i midten lengst bak

Tilkomst:
Det er en nydelig sommerdag og sammen med gode venner kjører vi Sognefjellsvegen til Turtagrø, og ca en kilometer lenger oppe tar vi ned til høyre på traktorvei/anleggsvei inn Helgedalen. Her kjører vi noen hundre meter innover og parkerer ved stølen og veibommen. På ekstra travle turdager er alle p-plassene her utnyttet, og da er den store turparkeringen på Turtagrø et godt alternativ for parkering og turstart.

Turbeskrivelse:
Dagens turmål er Fanaråken, også kalt Fannaråki. Vi starter på god anleggsvei fra Helgedalen innover til Helgedalsbotnen, som er en fin oppvarming før de bratte kneikene oppover mot toppen.

Fjellvenner i friskt driv innover Helgedalen mot Helgedalsbotnen, med Fanaråken i sikte og Steindalsnosi t.v.

God oversikt fra Helgedalsbotnen, over motbakkene oppover mot Ryggen, Marangsgjelet og Fanaråken

Inne i Helgedalsbotnen svinger anleggsveien seg oppover og vi tar av til venstre på skiltet og merket sti. Vi følger den gode stien oppover, krysser elven under Ekrehytta og fortsetter bratt oppover på østsiden av Steindalen.

Utsikt til Ekrehytta, anleggsveien opp til brevatnet, Styggedalsbreen og Hurrungane fra Gjertvasstind til Nordre Skagastølstinden

Stien er ekstra god og trygg der Sherpaene har laget steintrapper og flotte passasjer i det bratte terrenget. Stien svinger snart i østlig retning direkte oppover ryggen mot toppen. Jordbakke og steintrapper er nå byttet ut med et underlag av stein i ulik størrelse, og videre oppover blir utsikten stadig mer spektakulær.

Styggedalsbreen, Styggedalstindane, Sentraltinden og Skagastølstindane

Panorama Hurrungane, fra stien opp til Fanaråken

Utsikt fra stien mot f.v. Falketind, Stølsnosetinden og Hjelledalstinden

Mot Helgedalen, Skjolden og Lustrafjorden

Fra toppen av Marangsgjelet mot f.v. Gjertvasstind, Styggedalstindane, Sentraltinden og Storen

Fjellvenner på topp-platået med Fannaråkhytta i bakgrunnen

Fjellvenn ved Fannaråkhytta

Vel oppe på Fanaråken får vi landets mest fantastiske 360 graders utsikt! Vi finner oss en fin rasteplass og nyter utsikten og vår ekstra gode niste.

Fra Fanaråken mot Sognefjellet og Prestesteinsvatnet, Hestbrepiggan t.v., Loftet og Vesle Fjelltinden t.h.

Fra Fanaråken mot øst med Smørstabbrean og Smørstabbtindan i midten

Fanaråken-panorama mot sørøst

Glade Fjellvenner på Fanaråken

Fannaråkhytta med naturlig dekor

Vi går innom Fannaråkhytta, som er Norges høyestliggende DNT-hytte, og her nyter vi nystekte og varme kanelboller og kaffe.

Storfornøyde starter vi på nedturen, og går samme flotte sti og trasse ned til Helgedalen.

Fanaråken - Takk for en nydelig tur!

Fra fire glade og fornøyde fjellvenner, takker vi for en strålende fin topptur til et av Jotunheimens fineste fjell med panoramautsikt i alle himmelretninger! En ekstra takk til Fannaråkhytta sine koselige verter, for god service og fantastiske kanelboller!

Previous

Store Soleibotntinden 2083 moh.

Veslbreatinden 2092 og Storbreatinden 2018 moh.