Store Soleibotntinden 2083 moh.

Store Soleibotntinden fra Soleibotnane

• Vår rute og interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Store Soleibotntinden kart rute

Tilkomst:
Det er en nydelig fin sensommerdag og vi er på vei på Sognefjellsvegen opp til Turtagrø. Der tar vi av på Tindevegen og følger den til turparkeringen ved Tverrelvi, elven som kommer ned fra Soleibotnane. Vårt toppturmål for dagen er Store Soleibotntinden 2083 moh.

Turbeskrivelse:
Yr melder skyfri himmel og sol hele dagen, men allerede på Turtagrø ser vi at alle tindene er dekket av lave skyer fra omlag 1700 moh. Fra parkeringsplassen går vi noen få meter på Tindevegen, og over broen til høyre for elven finner vi den tydelige stien som går i sørlig retning skrått oppover Gråjervane. Etter litt over to kilometer kommer vi til et bratt parti som vi klyver opp til ryggen som fører opp til Bukkanosi. Et bedre veivalg her, er å gå til venstre og rundt det bratte partiet og opp. Vel oppe på ryggen følger vi vardingen og svinger etter hvert mer og mer i østlig retning oppover Bukkanosi i nydelig høyfjellsterreng. Snart går vi over på et parti med store stødige steiner og deretter bratt oppover i variert ur, men med et tydelig tråkk.

Fra ryggen oppover Bukkanosi med toppen av Store Soleibotntinden i skyene

Et tydelige tråkk oppover mot toppen av Store Soleibotntinden

Når vi nærmer oss toppen er det ikke lenger et tydelig tråkk, en bratt og grov ur overtar. Årets første nysnø er kommet her oppe på 2000 moh., og frosset til hard snø i løpet av natten. På den siste bratte kneiken opp til den slake ryggen til toppen, må vi igjen klyve litt. Deretter er det lettgått det siste stykket inn til topp-platået, på fin ur og hard nysnø, men skyene begrenser utsikten i dag.

Store Soleibotntinden med glad fjellvenn ved toppvarden

Utsikt fra Store Soleibotntinden til traversen mellom Lauvnostinden og Nordre Soleibotntinden

Det er mange som besøker Store Soleibotntinden i dag, og selv med tåkeskyene drivende forbi så er stemningen på toppen god. Det er vindstille og solen varmer godt gjennom de tynneste skyene. Vi finner oss en flott rasteplass og spiser nisten, og prater med andre fjellvenner mens vi venter på at solen skal vinne over skyene. En stor flokk snøspurver lander like ved, men flyr snart videre inn i tåkeheimen.

Store Ringstind og Austanbottstindane oppe i skyene

Etter en god times pause letter skyene mer og mer, og sikten blir stadig bedre før vi starter på turen ned igjen.

Tåken letter og Store- og Vestre Austanbottstindane viser seg

Fjellvenn med utsikt til Store- og Vestre Austanbottstind

Fra ca 2000 moh. og ned mot Soleibotnane, parkeringsplassen og Tindevegen

500 høydemeter ned til Berdalsbreen

Fra den bratte uren og kneiken opp til toppryggen på Store Soleibotntinden

Fra Bukkanosi mot Bolstadnosi/Hjerseggnosi og Tussen med Åsetevatnet bak og Spørteggbreen og Lodalskåpa bakerst

Utsikt fra Bukkanosi mot Lustrafjell, med den tydelige ryggen til Hest i midten bakerst

Fra Nasjonalparkgrensen med stien oppover Bukkanosi til Store Soleibotntinden, og Store Austanbottstind t.h.

Nede ved Nasjonalparkgrensen bestemmer vi oss for å ta en rundtur ned og inn i de vakre Soleibotnane. På ca 1450 moh. svinger vi naturlig i østlig retning ned mot det øverste vannet i botnen under Lauvnosi og Store Soleibotntinden. Her er det et nydelig høyfjellsterreng som har pyntet seg i høstfarger, og fjellvannene er krystallklare med strålende vakre blåfarger.

Fra Soleibotnane mot f.v. Lauvnosi, Nordre Soleibotntinden i midten og Store Soleibotntinden t.h.

Fra det øverste vannet i Soleibotnane går vi på venstresiden av elven i nordlig retning bratt nedover der noen små varder viser vei. Vi svinger i vestlig retning ned til et nytt vakkert fjellvann og mengder av rosenrot i nydelige høstfarger.

Rosenrot i høstdrakt

Vi fortsetter forbi fjellvannet på sørsiden (venstresiden), og deretter videre i vestlig retning bort til stien, som vi følger ned til parkeringsplassen ved Tverrelvi.
Fra Tindevegen får vi et nydelig panorama til Soleibotntindane, Dyrhaugstindane og Skagastølstindane.

Lauvnosetinden og Store Soleibotntinden fra Tindevegen

Skagastølstindane og Dyrhaugsryggen fra Tindevegen

Tindepanorama fra Tindevegen

Mange takk for en strålende flott topptur til Store Soleibotntinden, en lett tilgjengelig 2000-meters topp i hjerte av Hurrungane, med en fantastisk utsikt i alle himmelretninger!

Vi legger til tre bilder fra en tidligere tur til Store Soleibotntinden, da vi var ekstra heldige å få se en bukkeflokk med villrein, og sikten på toppen var helt fantastisk:

Previous

Nordre Dyrhaugstinden 2121 moh.