Feigenosi 954 moh. og Haganesnosi 906 moh.

Spektakulær utsikt fra Hagenesnosi over Lustrafjorden mot Gaupnefjorden, Nes og Marifjøra

Om turen:

• Type tur: Fjelltur/Topptur/Fottur

• Lengde totalt: 9,5 km

• Tid totalt: 3,5 time

• Stigning: 975 meter

• Gradering: Rød - Krevende

• Turdato: 24.06.2022

• Turstart, stopp og parkering: Stokkanes (Sørsidevegen, like før Stokkanestunnelen), 10 moh.

• Interaktivt kart - ©Kartverket/Norgeskart:

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket/Norgeskart

Tilkomst:
Det er en strålende fin junidag og vi kjører Lustravegen til Skjolden, og tar der av til høyre inn på Sørsidevegen. Vi kjører forbi de nydelige bygdene Sørheim og Feigum og videre ut til Stokkenes gård, og parkerer på veiskulder like før Stokkanestunnelen. Fjellturmålet for dagen er Haganesnosi 906 moh. og Feigenosi 954 moh., de spektakulære utsiktstoppene høyt over Lustrafjorden og Feigefossen.

Fra Feigum mot Feigefossen og Feigenosi ruvende over til høyre

Turstart fra Sørsidevegen, ved den gamle og flotte Stokkenes gård

Turbeskrivelse:
Fra bilen går vi Sørsidevegen tilbake ca 300 meter, tar til høgre opp forbi den flotte gårdsbygningen på Stokkenes gård, og deretter til venstre oppover på fin traktorvei. Vi følger traktorveien til endes og fortsetter på sti. Ruten er tydelig merket, og vi følger merkingen mot Rivenosi til stiskille Rivenosi/Haganesnosi og Feigenosi.

Fra traktorvegen over Stokkenes gård

God vei gjennom skog og innmark

God skilting

Nydelig utsikt til Lustrafjorden, Nes og Gaupnefjorden

Idyllisk opp gjennom skogen mot Åsen

På rett vei

Idyllisk varde

Gammel og ny stimerking

Vi går den flotte og myke stien bratt oppover forbi Orraholten, Sjåheim, Brannmyrane, Tryglastein, opp til like under Brekka. Stien går gjennom granskog og nydelige områder med gammel furu og blandingsskog, med nydelig fuglesang hele veien. Vi legger merke til flere gamle veiter og bekker med frodig terreng rundt. Skogsterrenget oppover er vilt og vakkert, med naturlige lysninger i skogen og flere flotte utsiktspunkt mot fjorden.

Flott vannveit og sti

Tryglastein

Nydelig utsikt fra stien til Brekka og Haganosi, mot Ytre Eikjo og Molden

Flomstore Jostedøla fargelegger Gaupnefjorden og Lustrafjorden med sitt innhold av bresand

Idyllisk opp mot Brekka

Siste kneiken opp til området under Brekka og til stiskille Haganesnosi/Rivenosi

Frodig og idyllisk like under Brekka, og like før stiskille Haganesnosi/Rivenosi

Oppe like under stølen Brekka møter vi stiskille Haganesnosi og Rivenosi, og vi går til venstre mot Haganesnosi, slakt bortover i nordøstlig retning gjennom et vått og frodig terreng. Stien blir snart brattere oppover i løvskogen og utsikten blir stadig flottere. Vi vinner fort høyde og oppe ved stiskille Haganesnosi og Feigenosi til venstre, og Bjørnskar og Feigenosi til høyre, tar vi til venstre oppover i et svært bratt fjell og hamreparti som er sikret med et lengre og solid tau, festet til fjellbjørker. Klatringen er spennende og utfordrende, og vi er svært lettet når terrenget flater ut det siste stykke opp til Haganesnosi.

Merk: For de som vil unngå det svært bratte partiet opp til Haganesnosi, anbefaler vi ruten til høyre mot Bjørnskar og Feigenosi, både opp og ned. Fra Feigenosi er det ca 400 meter og 50 høydemeter ned til Haganesnosi.

Lysning i skogen

Utsikt fra stien mot Haganesnosi ned mot Lingjerdet og Hovden, og utover Lustrafjorden

Storflott utsikt over Lustrafjorden mot Nes, Marifjøra og Joranger

Stiskille Haganesnosi og Feigenosi til venstre, og Bjørnskar og Feigenosi til høyre

Fra Haganesnosi får vi en spektakulær og nydelig utsikt ned til og utover Lustrafjorden til Urnes og Solvorn, opp til Molden over Eikjastrondi, til Marifjøra og Joranger, innover Gaupnefjorden til Gaupne, til Nes og Høyheimsvik og høyfjellene mellom Hafslo og Leirdalen. Vi nyter utsikten og den fine dagen før vi fortsetter innover og oppover de siste 50 høydemetrene til Feigenosi.

Ikoniske og flotte Molden fra Haganesnosi

Utsikt fra Haganesnosi ned til Hovden, Kroken og ut til Urnes, med Bleia, Store- og Vetle Haugmelen og Solvornnipa i bakgrunnen

Toppvarden på Haganesnosi med Feigenosi til venstre

Oppe på Feigenosi 954 moh. er fjellryggen smal og luftig, og magesuget kraftig. Utsikten herfra er majestetisk og spektakulær til alle kanter!
Vi spiser nisten vår og nyter utsikten i den nydelige og varme dagen her oppe på det flotte galleriet over Feigefossen og Lustrafjorden.

Fjellvenn med magesug og storfin utsikt fra Feigenosi 954 moh. til Luster, høyt over Feigefossen og Lustrafjorden

Spektakulær utsikt fra Feigenosi innover Lustrafjorden til Luster, med Bergheimsnosi t.h.

Panorama utsikt fra Feigenosi

Storfin utsikt til Nes og Høyheimsvik med Asbjørnnosi og Hest i midten bak

Spektakulær utsikt fra Feigenosi mot vakre Høyheimsvik

Nydelig utsikt fra Feigenosi mot Nes med Marifjøra t.v. og gårdene på Råum oppe t.h.

Magesug utsikt til Feigum fra Feigenosi

Fra varden på Feigenosi mot f.v. Bleia, Store- og Vetle Haugmelen og Storehaugen

Utsikt fra Feigenosi over Ranthol til Feigeelvi, Hanafossen og innover Feigedalen

Etter den fantastiske opplevelsen og den fine stunden på toppen av Feigenosi, går vi ned på fin og merket sti til Bjørnskar og videre ned til stiskille Haganesnosi og Feigenosi, og derfra følger vi samme rute og trasè ned til Stokkenes.

Vakkert og idyllisk i Bjørnskar

Mange takk for en storflott og spektakulær topptur til Haganesnosi og Feigenosi, høyt og majestetisk over Lustrafjorden og Feigefossen. Fjellturen starter ved fjorden og går på god og tydelig merket sti de ca 1000 høydemetrene opp. Det smale topp-platået er et ca 700 meter langt naturlig og vakkert galleri mot Lustrafjorden, Lustrafjell og de vakre bygdene rundt.

Previous

Ormelitunga (Ormelinobbi) 1114 moh.