Grøndalseggi 1423 moh.

Spektakulær utsikt fra Grøndalseggi 1423 moh. ned til Kvam og Veitastrondsvatnet

Lette tåkeskyer skaper magisk stemning i et nydelig høyfjellsterreng på vei til Grøndalseggi, med Høyde 1447 i bakgrunnen

Fantastisk høyfjellsterreng på vei til Grøndalseggi, med ikoniske Hest i bakgrunnen

Om turen:

• Type tur: Fjelltur/Topptur/Fottur

• Lengde totalt: 12,6 km

• Tid totalt: 5,5 time

• Stigning: 1040 meter

• Gradering: Rød - krevende

• Turdato: 05.10.2023

• Turstart, stopp, og parkering: Turparkering ved Tunsbergdalsdammen 470 moh., i Leirdalen

Kartutsnitt med vårt rutevalg i ©Sports Tracker - ©Kartverket/Norgeskart

Kartutsnitt med vårt rutevalg i Garmin Connect - ©Copyright Garmin - Google

Tilkomst:
Det er en flott høstdag tidlig i oktober og vi kjører Jostedalsvegen innover Jostedalen til Leirmo og tar der til venstre oppover Leirdalen. Like før bebyggelsen i Leirdalen tar vi til venstre opp til turparkeringsplassen ved Tunsbergdalsdammen og parkerer der. Dagens fjellturmål er å gå opp til Grøndalseggi 1423 moh. via Skaret og Gråmerri.

Turbeskrivelse:
Fra turparkeringsplassen følger vi skiltet og rødmerket sti mot Hest, bratt oppover Storhaugen i fint høstpyntet bjørkeskog, til stølen Skaret 730 moh. Fra Skaret går vi videre på sti/tråkk, med oransje merker i sørvestlig retning. Stien går på venstre siden av Skargrøvene i et nydelig mykt terreng med lyng og gressbakke. Etter 1,5 kilometer svinger stien i sørøstlig retning mot fjellryggen opp til Gråmerri, og etter nye 500 meter forlater vi stien og følger terrenget naturlig i sørvestlig retning oppover høydene til toppen av Gråmerri 1116 moh. Utsikten oppover her, fra Skaret og opp til Gråmerri, er storfin mot de spektakulære fjellformasjonene mellom Nonskar og Hest, Tunsbergdalsdammen, Leirdalen, Solsetnosi og Vassdalsfjellet.

Utsikt fra stien til Skaret mot Leirdalsdammen, Leirdalen, Solsetnosi med Leirmohovden t.h.

Vakkert ved stølen Skaret med utsikt til Hest og Såta

Nydelig høst I fjellene over Leirdalen

Nydelig og spektakulært fjellområde mellom Høyde 1447 og Hest

Storfin utsikt fra Gråmerri over Nystølen mot Gaupne og Gaupnefjorden

Flott utsikt fra Gråmerri over Nystølsbotn til Asbjørnnosi med Grøndalseggi t.h.

Storfin utsikt fra Gråmerri mot Vassdalsfjellet med Solsetnosi t.h.

Fra Gråmerri følger vi terrenget naturlig i sørvestlig retning forbi Høyde 1165 og deretter bratt oppover gjennom et område med store steiner og berg. Terrenget flater så ut og vi fortsetter i sørlig retning, inn til den markerte bratten opp til toppen. Det er ekstra bratt de siste ca 100 høydemeterne opp til toppen av Grøndalseggi og litt spennende småklyving må til, på flott ru stein og berg, med godt feste. Oppe på det store flate topp-platået på Grøndaleggi 1423 moh. får vi en storslagen og spektakulær utsikt i alle himmelretninger.

Nydelig høyfjellsterreng på vei til Grøndalseggi

Fantastisk høstdag i fjellet på vei til Grøndalseggi med Nonskar og Høyde 1447 bakgrunnen

Grøndalseggi i sikte

Storflott utsikt fra Grøndalseggi mot Gaupne og Lustrafjorden

Utsikt fra Grøndaleggi nedover Gråmerri til Klanten, Leirmohovden, Leirdalen og Tunsbergdalsdammen

Vakker utsikt fra Grøndalseggi mot f.v. Lysebreen, Vetlebukken, Bukkabreen, Storebukken, Eldedalen, Elda og Veitastrond

Spektakulær utsikt fra Grøndalseggi nedover Store Grøndalen til Kvam og Veitastrondsvatnet

Vilt og vakkert fra Grøndalseggi 1423 moh. mot f.h. Nonskar, Høyde 1447, Berganovi og Hest bak i tåkeskyen

Utsikt fra det store topp-platået på Grøndalseggi mot Asbjørnnosi

Etter å ha beundret den fantastiske utsikten fra Grøndalseggi en lang stund, går vi den samme ruten ned igjen fra toppen og videre ned til høydene ved Gråmerri, der vi finner en nydelig utsiktsplass for en usedvanlig fin rast.
Etter rasten følger vi fjellryggen fra Gråmerri ned til det skiltede stiskille Klanten/Nonhaug og Nystølsbotn og vi bestemmer oss for å gå den lyseblå-merkede stien ned til Klanten og videre bratt ned til stølen Nonhaug. Fra Nonhaug følger vi stien bratt ned til anleggsveien fra steinbruddet ved Leirmohovden og følger den ned til bilveien fra Leirdalen, og går derfra det siste stykket opp til turparkeringsplassen.

Hele fjellturen, både opp og ned fra Grøndalseggi, går vi i en fantastisk høstfarget natur, i et storslagent variert terreng, med frisk fjelluft som dufter av høst. Bilder og tekst kan inspirere, men sanseinntrykkene må oppleves ute i vår frie natur.

Vakker natur og nydelig terreng med storslagen utsikt på vei ned fra Gråmerri

Høstidyll ved Klanten mot Tunsbergdalsvatnet og Tunsbergdalsbreen

Vakker høstdag i Leirdalen

Vilt og vakkert mot Tunsbergdalsbreen

Nydelig høst med lett yr og vakker regnbue ved Langurstrupen og Kyrajukelen

Nydelig fra stien ned til stølen Nonhaug

Høststemning fra stien over Nonhaug i Leirdalen

Vakkert fra stølen Nonhaug mot Leirdalen, Solsetfjellet og Solsetnosi

Mange takk for en nydelig høsttur til Grøndalseggi i Leirdalen, i et fantastisk flott og variert terreng med storslagen utsikt, til vill og vakker natur, på hele turen.