Haugsnosi 1240 moh.

Utsikt fra stupkanten under Haugsnosi mot Skjolden

Panorama utsikt fra Haugsnosi mot Skjolden med Bolstadnosi/Hjerseggnosi t.v., Eidshovden t.h. og tindene i Vest Jotunheimen i bakgrunnen

Om turen:

• Type tur: Fjelltur/Topptur/Fottur

• Lengde totalt: 19 km

• Tid totalt: 7 timer

• Stigning: 1430 meter

• Gradering: Rød - krevende

• Turdato: 08.07.2023

• Turstart, stopp og parkering: Turparkering ved veikrysset mellom Mørkridsvegen og Bolstadvegen ved Heltne/Flohaug i Skjolden

Kartutsnitt - ©Kartverket/Norgeskart

Kartutsnitt med vårt rutevalg i Garmin Connect - ©Copyright Garmin - Google

Tilkomst:

Det er en nydelig sommermorgen i Luster og vi kjører Lustravegen til Skjolden og tar der inn til venstre på Mørkridsvegen, og etter et par kilometer innover dalen er vi fremme på turparkeringen ved veikrysset med Bolstadvegen og parkerer der. Dagens turmål er å gå opp til utsiktstoppen Haugsnosi 1240 høydemeter over Skjolden, via stølene Persli og Gurosete.

Utsikt fra Skjolden opp mot Haugsnosi 1240 moh.

Turbeskrivelse:

Fra parkeringsplassen går vi et par hundre meter innover Mørkridsvegen og tar til venstre på traktorveien som fortsetter på bro over Mørkridselvi, og deretter til venstre i utkanten av innmarken bort til Meljane. Her tar vi til høyre på traktorveien som fortsetter slakt oppover i nordvestlig retning. Turen til Haugsnosi er ikke skiltet, hverken på p-plassen eller her i Meljane, og vi går et stykke på feil traktorvei, men etter en kort og bratt tur i skogen, er vi tilbake på den riktige traktorveien ved grinden til utmarken.

Fra broen over Mørkridselvi mot fjellpartiet ved Haugsnosi t.v. og Herburshelleren oppe t.h.

Vi fortsetter bratt oppover traktorveien, som svinger seg gjennom flott løvskog, opp til et veiskille på ca 300 moh. med et lite og godt gjemt turskilt med pil til høyre. Vi går til høyre i pilens retning og er straks på den tydelige rødmerkede stien til Persli og Gurosete. Stien er en gammel buføreveg som stiger bratt oppover på tvers i den bratte fjellsiden, gjennom et svært frodig terreng med tett løvskog. Terrenget flater litt ut og åpner seg når vi nærmer oss stølen Persli.

Turskilt med pil i retning mot stølene Persli og Gurosete

Frodig terreng ved Herburshelleren på vei til Haugsnosi via stølene Persli og Gurosete

Oppe i utkanten av stølen Persli finner vi stien bort til setervollen, et frodig område med et nydelig steinsel. Persli ligger på ca 525 moh. og har vært vårstøl for gårder på Bolstad i tidligere tider. Fra Persli følger vi den rødmerkede stien, som herfra er skiltet med “S1 Sognefjordvegen”, videre bratt oppover til Gurosete.

Nydelig steinsel på den frodige stølen Persli

Stiskilt i nydelig terreng på Persli

Stien videre fra Persli er tydelig og god, og går bratt oppover gjennom et nydelig område med flott bjørkeskog. Etterhvert får vi flott utsikt ned til Eidsvatnet, Mørkri, Mørkridsdalen, Mørkridselvi, Åseteelvi og tindene i Hurrungane. Vel oppe på Gurosete nyter vi en lang pause med god niste og nydelig utsikt til Hurrungane. Gurosete ligger på ca 870 moh. og var fjellstølen til alle gårdsbrukene på Fjøsne i tidligere tider.

Tydelig skilting og stimerking på Gurosete 870 moh.

Utsikt mot Gurosete, Mørkri og Mørkridsdalen fra stien mot Haugsnosi

Fra Gurosete går vi videre på den skiltede og rødmerkede stien bratt oppover i nordlig retning. Stien svinger så naturlig i sør-/sørvestlig retning skrått oppover i et nydelig lettgått høyfjellsterreng mot Haugsnosi. Fra Gurosete til Haugsnosi er det ca 4 kilometer og utsikten er fantastisk hele veien til toppen.

Bolstadnosi/Hjerseggnosi og Hurrungane fra stien mot Haugsnosi

God rødmerket sti gjennom nydelig mykt høyfjellsterreng mot Haugsnosi

Fantastisk utsikt over Bolstadnosi/Hjerseggnosi mot Hurrungane

Utsikt mot Osen og Åsetevatnet med Skurvenosi over t.h., og i bakgrunnen Rivenoskulen t.v. og Hardbardsbreen t.h.

Panorama Vest Jotunheimen fra stien mot Haugsnosi

Storslagen utsikt over Tussen mot Smørstabbtindane med Steindalsnosi og Fanaråken t.h. - Skardstinden og Galdhøpiggen kan skimtes i det fjerne

Haugsnosi og Fjøsnanosi i sikte, høyt over Lustrafjorden

Fjellvenn på tydelig sti/dyretråkk nedover mot stupkanten under Haugsnosi

Like før toppen av Haugsnosi overser vi et stiskille men følger en markert sti/dyretråkk ned til et lite fjellvann på østsiden av toppen. Stien fører oss ut på stupkanten av Haugsnosi og utsikten gir oss et kraftig magesug og en spektakulær utsikt ned til Skjolden, Lustrafjorden, Eidsvatnet og innover mot Vest Jotunheimen. Etterhvert forlater vi stien og klyver de siste ca 80 høydemeterne opp til toppen av Haugsnosi.

Magesug-utsikt fra Haugsnosi til vakre Skjolden, Mørkridselvi, Eidsvatnet og Lustrafjorden

Vakker utsikt fra Haugsnosi

Storslått utsikt fra Haugsnosi

Panoramautsikt fra Haugsnosi mot Skjolden, Bolstadnosi og Vest Jotunheimen

Vel oppe på toppen av Haugsnosi 1240 moh. får vi en makeløs utsikt i alle himmelretninger, og vi unner oss en god pause med kaffe og styrkende sjokolade.

Storfin utsikt fra Haugsnosi 1240 moh

På toppen av Haugsnosi med utsikt til høyfjellene på sørsiden av Lustrafjorden

Spektakulær utsikt fra Haugsnosi utover Lustrafjorden med Fjøsnanosi oppe t.h.

Sagavotni og Sagagrovi fra Haugsnosi

Utsikt fra Haugsnosi mot Fjøsnanosi t.v. med Kinnfokfjellet lengst bak i bildet

Fra Haugsnosi kan vi tydelig se den rødmerkede S1-ruten til Skjolden like nord for toppen. Vi velger å gå ned igjen til det vesle vakre vannet på østsiden av toppen og derfra følge stien/dyretråkket opp til S1-ruten. Derfra går vi samme sti og rute ned igjen til Skjolden.

Nydelig terreng og fjellvann på østsiden av Haugsnosi

Mange takk for en stor og flott fjelltur til den spektakulære utsiktstoppen Haugsnosi 1240 høydemeter over Skjolden i Luster. Turen går i et fint og variert terreng fra Skjolden via stølene Persli og Gurosete med storslått utsikt til store deler av Jotunheimen, Breheimen, Lustrafjorden og Lustrafjell.