Lustraeggi 1112 moh. fra Røssesete

Vakre Lustraeggi med utsikt mot Hurrungane

Spektakulær utsikt til Harastølen og Luster fra Grønskredfjellet på vei til Lustraeggi

Om turen:

• Type tur: Fjelltur/Topptur/Fottur

• Lengde totalt: 7 km

• Tid totalt: 2 timer og 15 min.

• Stigning: 445 meter

• Gradering: Blå - Middels

• Turdato: 23.06.2023

• Start, stopp og parkering: Røssesete 805 moh., over Harastølen i Luster

Kartutsnitt - ©Kartverket/Norgeskart

Kartutsnitt med vårt rutevalg i Garmin Connect - ©Copyright Garmin - Google

Tilkomst:

Det er Sankthansaften og sammen med familiefjellvenner kjører vi Lustravegen innover mot Luster, og tar til venstre oppover Sanatorievegen til Harastølen. Fra Harastølen kjører vi bomvegen opp til stølen Røssesete og parkerer på setervollen (bomvegen er bratt og bil med høy bakkeklaring og firehjulstrekk er å foretrekke). Denne vakre og lyse sommerkveldens fjellturmål er å gå opp til Lustraeggi 1112 moh. via Grønskredfjellet 912 moh.

Frodig og vakkert på Røssesete - turstart til Lustraeggi

Turbeskrivelse:

Vi krysser Røsseteelvi på bro og følger den tydelige stien mot Stordalen, slakt oppover i sør-sørvestlig retning, i et mykt terreng med gressbakke og lyng. Stien mot Stordalen krysser Liagrovi, men vannføringen i dag er for stor til å komme tørrskodd over og vi går derfor et stykke oppover langs bekken, til vi finner et passende krysningssted. Fra Liagrovi går vi i sørøstlig retning uten sti eller merking og følger det småkuperte og lettgåtte terrenget naturlig mot høydene under Grønskredfjellet. Fra Liagrovi til Grønskredfjellet går det dyretråkk/stier i mange retninger, men vi følger kun tråkkene som fører i retning mot høydene under Grønskredfjellet. Fra høydene under Grønskredfjellet går vi bratt opp til Matbord og Grønskredfjellet 912 moh., med spektakulær utsikt til Harastølen, Luster, Lustrafjorden inn til Skjolden og Lustrafjelli helt opp til Vest Jotunheimen.

Stien fra Røssesete mot Stordalen med Jagershaug oppe t.v.

Fra Liagrovi mot Kinnfokfjellet og Børesteinen med Steindalsnosi og Fanaråken lengst bak

Fjellvenner i nydelig terreng mot Matbord og Grønskredfjellet

Nydelig utsikt mot Lustrafjorden, Mordølefossen og Vest Jotunheimen fra høydene under Grønskredfjellet

Utsikt fra høydene under Grønskredfjellet mot Luster, Sørheim og Lustrafjorden inn til Skjolden

Nydelige Jagershaug over Røssesete

Storflott utsikt fra Matbord til Harastølen, Luster og Lustrafjorden

Magisk utsikt fra Grønskredfjellet over Lustrafjorden og Lustrabygdi

Malerisk utsikt over Lustrafjorden inn til Skjolden og opp til Steindalsnosi og Fanaråken

Fra Grønskredfjellet går vi naturlig oppover i sør-sørvestlig retning til vi møter en sti/dyretråkk på ca 980 moh. og følger den flatt utover, på en frodig hylle i terrenget i sørvestlig retning, til en storflott utsiktsplass med utsikt utover Lustrafjorden til Molden og Urnes.

Nydelig utsikt utover Lustrafjorden og Sørsiden ut til Urnes, med Molden t.h.

Fra utsiktsplassen mot Lustrafjorden går vi naturlig, i forhold til terrenget, bratt oppover i vestlig retning, de siste 130 høydemetrene opp til Lustraeggi 1112 moh. Oppe ved toppvarden nyter vi den storfine utsikten i alle himmelretninger, og fryder oss over den fine Sankthansaften her på Lustraeggi.

Sprek ungdom i sprek natur på Lustraeggi 1112 moh.

Storfin utsikt fra Lustraeggi innover Lustrafjorden til Skjolden og Vest Jotunheimen

Toppvarden på Lustraeggi 1112 moh. med utsikt mot vest

Fjellvenner feirer Sankthansaften på Lustraeggi 1112 moh.

Etter en fin stund på Lustraeggi sikter vi oss inn på Røssesete og går naturlig i forhold til terrenget, uten sti, den korteste traseen ned igjen, og fra en nydelig tjærebredd hytte, følger vi tydelig sti, med bro over Liagrovi, de siste 800 metrene ned til bilen.

Nydelig kreklingeblomster på Røssesete

Mange takk for en kort og strålende flott fjelltur til Lustraeggi fra Røssesete via Grønskredfjellet, i et nydelig lettgått terreng med storflott og magisk utsikt til Harastølen, Luster, Lustrafjorden, Lustrafjelli og Vest Jotunheimen.

Previous

Feigefossen rundtur

Eidshovden 930 moh. via Vetahovden 530 moh.