Feigefossen rundtur

Vakre Feigum og Feigefossen

Glade fjellvenner på Lustrafjorden med Feigum, Feigesagi og Feigefossen som bakgrunn

Om turen:

Kartutsnitt med vår rute i ©Sports Tracker - ©Kartverket/Norgeskart

Kartutsnitt med vårt rutevalg i Garmin Connect - ©Copyright Garmin - Google

Tilkomst:

Det er en nydelig og varm junidag i Høyheimsvik, og vi, sammen med familie og venner, har planlagt å gå rundturen over Feigefossen. Rundturen starter fra Feigum, opp den gamle buførevegen på sørsiden av Feigefossen til Øystølen. Defra vil vi gå opp til den nye broen over Feigeelvi under Hanafossen og ned igjen til Feigum via Bergheimstølen og Bergheim. Vi har bestilt båtskyss av Luster Fjordhytter, tur/retur fra Høyheimsvik til Feigum. Tilkomst med bil: Følg Lustravegen til Skjolden og ta inn på Sørsidevegen ut til Feigum og turparkeringsplassen der.

Turbeskrivelse:

Båtturen over Lustrafjorden til Feigum er en flott opplevelse i seg selv, og vi går i land på kaien ved turparkeringsplassen på Sørsidevegen. Derfra går vi et par hundre meter utover Sørsidevegen, forbi Feigesagi, broen over Feigeelvi, og videre til venstre inn på turstien som er skiltet til Feigefossen. Det er god sti oppover gjennom idyllisk løvskog langs den fossende og nydelige Feigeelvi, og snart er vi ved Utsiktspunkt Feigefossen 150 moh. Feigefossen er en av Norges flotteste fossefall med sine 218 meters frie fall. Feigefossen panorama kan sees og høres over Lustrafjorden fra Lustravegen mellom Nes og Høyheimsvik.

Panoramautsikt fra Lustravegen over Lustrafjorden mot Feigefossen med Bergheimsnosi t.v. og Feigenosi t.h.

Idylliske og kraftfulle Feigeelvi

God sti oppover mot Feigefossen

Glade fjellvenner på Utsiktspunkt Feigefossen

Like ved Utsiktspunkt Feigefossen tar vi oppover på den rødmerkede stien, først i østlig retning og deretter bratt oppover i sørlig retning, og góvet fra fossen gir oss en avkjølende dusj.

Bratt og idyllisk sti ved Feigefossen

Avkjølende gòv inne i Feigefossen sitt fossejuv

På ca 280 moh., svinger stien bratt oppover i østlig retning inn mot det ville og vakre fossejuvet, og vi får en spektakulær nærhet til Feigefossen. Etter ca 50 nye høydemeter i dette bratte og frodige terrenget, svinger stien i sørvestlig retning opp fra fossejuvet til skogsområdet over kanten av juvet, på “klyve-høye” våte trappetrinn i fjellet.

Fra Feigefossens fossejuv mot Asbjørnnosi

Feigeelvi kaster seg ut og blir til vakre Feigefossen

Bratt og frodig terreng i fossejuvet

Stien svinger seg opp fra fossejuvet til skogsområdet på juvkanten

Etter noen få meter svinger stien igjen, bratt oppover i østlig og senere i nordlig retning, oppover juvkanten under Øystølsknubbane, til det nydelige området på toppen av Feigefossen. Her oppe på 450 moh. der Feigeelvi kaster seg ut i fossejuvet og blir til Feigefossen, nyter vi den spektakulære utsikten og beundrer farten og kraften fra Feigeelvi, i respekt.

Fra stien på kanten av fossejuvet mot Bergheimsnosi

Et lite hinder etter en stri vinter på juvkanten av Feigefossen

Utsikt fra toppen av Feigefossen mot Lustrafjorden og Nes

Kraftfull og stri kaster Feigeelvi seg ut i Feigefossen

Vilt og vakkert på toppen av Feigefossen

Feigefossen 218 meter fritt fall

Fra toppen av Feigefossen fortsetter vi på stien innover dalen i nord-/nordøstlig retning, for så å svinge naturlig i sørlig retning, i nydelig lettgått furuskog oppover Øystølsknubbane til Øystølen. Øystølen var vår- og høststølen til de to hovedbrukene i Feigum, og vi har nå gått buførevegen fra Feigum og opp hit til denne stølen.

Informasjon om buførevegen til Øystølen:

Bufòrvegen til Øystølen gjekk opp liene og berga på sørsida av Feigefossen. Vegen var bratt med høge galdar og djupe gjel. Ein plass var det så bratt at dei laut skyta ut trappesteg i sjølve fjellet for å koma fram med dyra. Ja, det var så bratt at då dei kom med kløv-hestane nedover galdane og trappestega, måtte køyre-karen tvihalda i hesterumpa så ikkje hesten skulle bikka framover og gå rundt! Det er utruleg at dei kunne fara opp og ned denne vegen med både kløvhest og bufòring av geiter og fenadbeist. Heldigvis var kyrne i den tid både mindre og mykje sprekare enn dei store kyrne som er vanleg i dag.

Kilde: Stølar og stølsliv i Luster kommune - av Kåre Øvregard

Nydelig utsikt mot Høyheimsvik, fra et naturlig utsiktspunkt på stien til Øystølen

Utsikt fra en av Øystølsknubbane ned til Feigum og utover Lustrafjorden til Nes

Vakre Øystølen med Bergheimsnosi over

Fra Øystølen fortsetter vi på den rødmerkede stien i et stadig frodigere terreng med myrer og løvskog, og enkelte steder må vi konsentrere oss ekstra for å finne riktig trasé. Vi passerer Budeieholten på vestsiden og går videre i utkanten av Øystølsmyrane, før vi igjen passerer på vestsiden av en ny fjellrygg, og utsikten åpner seg mot den vakre Hanafossen.

Flott sti og rødmerking i frodig løvskog mot nye broen over Feigeelvi

Frodige Feigedalen og vakre Hanafossen

Etter en halv kilometer gjennom et mykt og vått terreng er vi ved den flotte nye broen over Feigeelvi 625 moh., og her ved elvebredden nyter vi en lang og god lunsjpause. Vi sender en stor takk til Luster Turlag og Luster Energiverk for en strålende solid og flott bro, som gjør denne rundturen mulig.

Glade fjellvenner på den nye flotte broen over Feigeelvi

Fra nye broen over Feigeelvi mot Feigenosi

Svalt og fint å raste her ved den nye broen over Feigeelvi i Feigedalen

Etter rasten ved broen går vi en ekstra sløyfe, noen hundre meter, oppover langs elven mot Hanafossen. Deretter følger vi den gode og tydelige stien nedover dalen, forbi Bergheimsstølen til Bergheim og videre på traktorvei ned til Sørsidevegen, og tilbake til Feigum. På Feigesagi nyter vi nystekte vafler og gode leskende forfriskninger i den nydelige sommerdagen. Returen til Høyheimsvik avsluttes med en flott og spennende rundtur på Lustrafjorden, i regi av Øystein Magnus på Luster Fjordhytter.

Frådende Feigeelvi gjennom trangt gjel like nedenfor den nye broen

Bergheimstølen

Koselig gammelt hus på Bergheim

Utsikt fra Bergheim innover Lustrafjorden med Luster t.v. og Sørheim t.h.

Glade fjellvenner på Lustrafjorden, med Feigum, Feigesagi og Feigefossen som bakgrunn

Mange takk for en spektakulær bratt og flott fjelltur og rundtur fra Feigum i Luster, over den vakre Feigefossen med sitt 218 meters frie fall, innover Feigedalen til den nye broen over Feigeelvi, med retur via høydegården Bergheim.